Analisis Perbandingan Kualitas User Experience Platform E-Wallet Ovo dan Dana Menggunakan Metode UX Honeycomb dan System Usability Scale
DOI:
https://doi.org/10.61132/anggaran.v3i2.1418Keywords:
User Experience, UX Honeycomb, System Usability Scale, e-wallet, OVO, DANAAbstract
This study aims to analyze and compare the quality of user experience between two popular e-wallet platforms in Indonesia, OVO and DANA, using the UX Honeycomb method and the System Usability Scale (SUS). The UX Honeycomb method evaluates six key aspects of user experience: useful, usable, desirable, findable, accessible, and credible. Meanwhile, the SUS method measures system usability from the users’ perspective. The respondents in this study were students of Hasanuddin University who actively use both platforms. The results indicate that both OVO and DANA exhibit good usability levels based on SUS scores. However, differences were found in several UX Honeycomb dimensions. DANA scored higher in credibility and findability, while OVO performed better in usability and desirability. These findings provide valuable insights for app developers to enhance user experience quality and serve as a reference for users in choosing an e-wallet platform that suits their preferences.
Downloads
References
Amalia, B., & Santoso, R. P. (2022). Pengaruh Uang Elektronik Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Di Indonesia Tahun 2011-2020. Jurnal Kebijakan Ekonomi Dan Keuangan, 1(2), 233–239. Https://Doi.Org/10.20885/Jkek.Vol1.Iss2.Art11
Anjani, D. (2023). Pengaruh Mata Uang Digital Dalam Transformasi Pembayaran Elektronik. BISMA : Business And Management Journal, 1(03), 76–86. Https://Doi.Org/10.59966/Bisma.V1i03.574
Barus, T. Y. A., Adwiyah, R., Lubis, K. M. N., Rahma, S. N., & Faturrahman, M. N. (2024). Mengurai permasalahan sistem pemilu di Indonesia dan dampaknya terhadap demokrasi. Governance: Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal Dan Pembangunan, 11(2), 40-45. https://doi.org/10.56015/gjikplp.v11i2.318
Janna, Nilda Miftahul. (2021). Variabel Dan Skala Pengukuran Statistik. Jurnal Pengukuran Statistik, 1(1), 1–8.
Kosim, M. A., Aji, S. R., & Darwis, M. (2022). Pengujian Usability Aplikasi Pedulilindungi Dengan Metode System Usability Scale (Sus). Jurnal Sistem Informasi Dan Sains Teknologi, 4(2), 1–7. Https://Doi.Org/10.31326/Sistek.V4i2.1326
Makbul, M. (2021). Metode Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian. Pascasarjana Universitas Islam Negeri. Https://Doi.Org/10.31219/Osf.Io/Svu73
Mutiasanti, S., Ananta, M. T., & Az-Zahra, H. M. (2018). Evaluasi Pengalaman Pengguna Pada Aplikasi Mobile E-Commerce Di Indonesia Dengan Menggunakan UX Honeycomb. Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 2(10), 3601–3608. Http://J-Ptiik.Ub.Ac.Id
Nurul Huda, Daniel Adriano Tambunan, Femas Satria, & Muhammad Rizki Bintang Putra. (2023). Analisis Tingkat Kepuasan Pengguna Aplikasi E-Wallet DANA Menggunakan Metode Sus. STORAGE: Jurnal Ilmiah Teknik Dan Ilmu Komputer, 2(3), 61–68. Https://Doi.Org/10.55123/Storage.V2i3.2191
Rofi, N. (2022). Analisis Manajemen Resiko Operasional Pengguna Aplikasi E-Wallet “DANA”Dengan Implementasi Pci Dss. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(5), 1786–1794.
Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432–439. Https://Doi.Org/10.31959/Js.V11i1.615
Solikha, N. I., Faroqi, A., & Wulansari, A. (2024). Evaluasi Pengalaman Pengguna Aplikasi Access By KAI Menggunakan Metode UX Honeycomb. : : Jurnal Ilmiah Teknik Informatika Dan Sistem Informasi, 13(2), 1272–1283.
Syaifullah, A., Hamzah, M. L., Anofrizen, A., & Syaifullah, S. (2024). Analisis Perbandingan Pengalaman Pengguna Dan Kualitas Layanan Pada Aplikasi DANA Dan OVO Menggunakan Metode User Experience Questionnaire Dan Importance Performance Analysis. Jurnal Teknologi Sistem Informasi Dan Aplikasi, 7(3), 1128–1139. Https://Doi.Org/10.32493/Jtsi.V7i3.40512
Triyanto, I. R. (2023). Prosiding Seminar Sosial Politik, Bisnis, Akuntansi Dan Teknik (Sobat) Ke-5 Bandung, 28 Oktober 2023 337 ADOPSI PENGGUNAAN UANG ELEKTRONIK DI INDONESIA: SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW. Prosiding Seminar Sosial Politik, Bisnis, Akuntansi Dan Teknik, 5(2), 337. Https://Doi.Org/10.32897/Sobat.2023.5.0.3115
Tsani, A. Z. K. (2024). Evaluasi User Experience Edusmart Menggunakan System Usability Scale (SUS). Repeater : Publikasi Teknik Informatika Dan Jaringan, 2(3), 91–101. Https://Doi.Org/10.62951/Repeater.V2i3.113
Yang, M. Z., & Sihotang, J. I. (2023). Analisis Kepuasan Pengguna Terhadap User Interface Aplikasi E-Commerce Shopee Menggunakan Metode EUCS Di Jakarta Barat. Informatics And Digital Expert (INDEX), 4(2), 53–60. Https://Doi.Org/10.36423/Index.V4i2.1110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Anggaran : Jurnal Publikasi Ekonomi dan Akuntansi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



