Analisis Perilaku Konsumtif Berdasarkan Pengaruh Konsumsi Islam

Studi Kasus Pada Mahasiswa FEB UB

Authors

  • Fiona Berliana Putri University of Brawijaya Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i1.318

Keywords:

Shopee Paylater, Consumptive Behavior, Understanding, Debt, Usury, Financial Literacy, Religiousity

Abstract

Shopee PayLater is a form of fintech that allows users to shop online by delaying payment. However, the use of paylater itself is a problem because the MUI fatwa prohibits paylater because it contains riba in its implementation practices, In the campus environment, one of which is FEB Universitas Brawijaya students, it is undeniable that consumptive behavior is one of the behaviors that are often found. This study aims to analyze the effect of debt understanding, usury understanding, financial literacy, and religiosity on the consumptive behavior of students of the Faculty of Economics and Business, Universitas Brawijaya. The research methodology used in this type of research is descriptive quantitative with multiple linear regression analysis models. The results of this study are that understanding debt and financial literacy affect consumptive behavior, while understanding usury and religiosity do not affect consumptive behavior. The implications of this research are expected to contribute insight into the use of Shopee PayLater on consumptive behavior. In addition, it can also be used by educational institutions and governments in controlling consumptive behavior.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrina, N. A. (2022). Analisis Sistem Shopee Paylater Menurut Teori Konsumsi Islam (Studi Mahasiswa IAIN Bengkulu Angkatan 2018). Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu.

Aftika, S., Hanif, & Devi, Y. (2022). Pengaruh Penggunaan Sistem Pembayaran Shopeepaylater “Bayar Nanti” Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa UIN Raden Intan Lampung Dalam Perspektif Bisnis Syariah. Revenue: Jurnal Manajemen Bisnis Islam, 3(1), 81-100.

Alamsyah, M. H., Ramadhani, F., & Azizah, N. (2020). Tinjauan Utang Negara dalam Perspektif Islam. Journal of Islamic Economics and Finance Studies, 1(1), 62-81.

Ali, M. R. (2023). Perbandingan Pengaruh Fasilitas Pembayaran Shopee Pay dengan Shopee PAYLATER Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Wilcoxon SignedTest. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia.

Amini, N. R., Naimi, N., & Lubis, S. A. S. (2019). Implementasi Kurikulum Al-Islam Dan Kemuhammadiyahan Dalam Meningkatkan Sikap Religiusitas Mahasiswa Di Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. Intiqad: Jurnal Agama Dan Pendidikan Islam, 11(2), 359-372.

Amir, H., Ibrahim, E. K., Zaidah, G. R., & Harison, F. R. (2022). Perbandingan Konsumsi Dalam Islam dan Konvensional. Jurnal Khazanah Ulum Ekonomi Syariah, 6(2), 1-5.

Damayanti, F. D. W. & Canggih, C. (2021). Pengaruh Penggunaan Pembayaran Shopeepay Later Terhadap Perilaku Konsumsi Islam Generasi Milenial di Surabaya. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 7(3), 1905-1915.

Febrianty, D. A. P., & Saleh, S. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Dompet Digital terhadap Perilaku Konsumtif. Jurnal Multidisiplin Borobudur, 1(2), 1-9.

Fitriyah, Z., Irsalina, S., & Widodo, E. (2021). Analisis Faktor Yang Berpengaruh Terhadap IPM Menggunakan Regresi Linear Berganda. Jurnal Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 2(3), 282-291.

Ibrahim, Y. (2022). Bank Syariah dan Bank Konvensional:(Suatu Analisis Perbedaan dan Prinsip-Prinsipnya). Syarah: Jurnal Hukum Islam & Ekonomi, 11(1), 1-15.

Mellisa & Rosmida (2023). Pengaruh Literasi Keuangan, Promosi Penjualan, dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna PayLater. Jurnal Akuntansi dan Bisnis, 9(1), 41-51.

Muhajidin, A. & Astuti, R. P. F. (2020). Pengaruh Fintech e-wallet Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Generasi Millenial. Inovbiz: Jurnal Inovasi Bisnis, 8(1), 143-150.

Muhammad. (2016). Ekonomi Mikro Islam. BPFE, Fakultas Ekonomika dan Bisnis UGM.

Priadana, M. S., & Sunarsi, D. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif. Pascal Books.

Rahayu, T., & Aenina, S. (2021). Analisis Akad Jual Beli E-Commerce Shoope Pay Later Dalam Perspektif Ekonomi Islam”. Iqtishodiah: Jurnal Ekonomi dan Perbankan Syariah, 3(2), 1-15.

Rahima, P. (2022). Pengaruh Fitur Shopee Paylater Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa Universitas Mataram. Target: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 4(1), 39-50.

Rahmat, A., Asyari, & Puteri, H. E. (2020) Pengaruh Hedonisme dan Religiusitas Terhadap Perilaku Konsumtif Mahasiswa. Ekonomika Syariah: Journal of Economic Studies, 4(1), 39-55.

Rahmawati, G. & Mirati, E. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan dan Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumtif Pengguna Shopee Paylater Pada Generasi Millenial. Seminar Nasional Akuntansi dan Manajemen, 3.

Safitri, N. R. (2022). Sistem Shopee Paylater Dalam Pembayaran Jual Beli Online Perspektif Kompilasi Hukum Ekonomi Syariah. UIN KH Achmad Siddiq Jember.

Sahabuddin, R., Arif, H. M., Natalia, S., Astina, L., & Anafani, S. (2023). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Minat Beli Kopi Kenangan di Kota Makassar. Jurnal Mirai Management, 8(2).

Sari, R. (2021). Pengaruh Penggunaan Paylater Terhadap Perilaku Impulse Buying Pengguna E-Commerce di Indonesia. Jurnal Riset Bisnis Dan Investasi, 7(1), 44–57. https://doi.org/10.35313/jrbi.v7i1.2058

Sarwat, A. (2019). Qiyas Sumber Hukum Syariah Keempat.

Sindarsari, R. P. (2022). Pengaruh Kemudahan Transaksi dan Pemahaman Tentang Riba Terhadap Keputusan Transaksi Tunda Bayar Shopee Paylater Pada Marketplace Shopee. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta.

Utomo, T. B. (2022). Teori Konsumsi Dalam Islam. Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.

Wahyuni, R., Irfani, H., Syahrina, I. A., & Mariana, R. (2019). Pengaruh Gaya Hidup dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Konsumtif Berbelanja Online Pada Ibu Rumah Tangga di Kecamatan Lubuk Begalung Kota Padang. Jurnal Benefita, 4(3), 548-559.

Downloads

Published

2024-01-22

How to Cite

Fiona Berliana Putri. (2024). Analisis Perilaku Konsumtif Berdasarkan Pengaruh Konsumsi Islam : Studi Kasus Pada Mahasiswa FEB UB. Anggaran : Jurnal Publikasi Ekonomi Dan Akuntansi, 2(1), 135–153. https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i1.318

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.