Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Spare Part Alat Berat PT. Indotruck Utama Pada Konsumen Di Provinsi Jawa Timur

Authors

  • Yogo Subekti Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya
  • Arga Christian Sitohang Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i1.328

Keywords:

Spare Parts, Demand Factors, Linear Regression

Abstract

This research applies a quantitative approach to determine the influence of customer income, price of goods, and quality on demand for PT heavy equipment spare parts. Indotruck Utama to consumers in East Java. The research method used is multiple linear regression analysis, with the help of SPSS analysis tools to test the hypothesis. In the results of this research, it was found that the results of the F Test simultaneously showed that the variables income (X1), price (X2), and quality (X3) together could influence the demand variable. Based on the results of the t test, it shows that the income variable (X1) partially has a significant effect on the demand variable, while the price variable (X2) and quality variable (X3) partially have no effect and are not significant on the demand variable (Y).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anggraini, L., Nurhalim, A., & Irfany, M. I. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Memengaruhi Frekuensi Permintaan Konsumen terhadap Muslim Friendly Hotel di Kabupaten Belitung. Bukhori: Kajian Ekonomi Dan Keuangan Islam, 1(2), 79–93. https://doi.org/10.35912/bukhori.v1i2.1362

Assagaf, A. (2010). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rumah Tangga Sedang PT. Perusahaan Listrik Negara (Persero). DIE- Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Manajemen, 6 No.3.

Badan Pusat Statistik. (2023). Laju Pertumbuhan PDB Industri Manufaktur 2020-2022. https://www.bps.go.id/indicator/9/1216/1/laju-pertumbuhan-pdb-industri-manufaktur.html

Dadang, S. (2018). Pengaruh Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Penjualan Spare Part Motor Di Pt. Slm (Selamat Lestari Mandiri). Jurnal Ekonomedia, Vol. 07 No(2), 2.

Hamzah, S. (2013). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Permintaan Kedaraan Bermotor Roda Dua Di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Eknomi.

Hanafi, F. I., Daris, E., & Rochaeni, S. (2014). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Tempe Di Kelurahan Jurangmangu Timur, Pondok Aren, Tangerang Selatan. Agribusiness Journal, 8(1), 45–58. https://doi.org/10.15408/aj.v8i1.5128

Hartiyah, S. (2014). Teori Akuntansi Konsep Akuntansi Pendapatan. Ppkm Ii, 84–88.

Indonesia, P. R. (1999). Undang-Undang Nomor 8 Tahun 1999 Perlindungan Konsumen. Pemerintah Republik Indonesia, 8, 1–19. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/45288/uu-no-8-tahun-1999

Indrajit, R. E., & Richardus, D. (2003). Manajemen Persediaan, Barang Umum dan Suku Cadang untuk Keperluan Pemeliharaa, Perbaikan dan Operasi. xvi, 397 hal; 21 cm.

Iswandono. (1994). Teori Ekonomi Mikro. Gunadarma.

Kementrian Perhubungan Republik Indonesia. (2021). Capaian 2021 dan Outlook 2022, Kemenhub Lanjutkan Pembangunan Transportasi Indonesia Sentris. https://dephub.go.id/post/read/capaian-2021-dan-outlook-2022,-kemenhub-lanjutkan-pembangunan-transportasi-indonesia-sentris

Kotler, P., & Armstrong, G. (2016). Principles of Marketing (S. Wall (ed.); Global Edi). https://ucem.vitalsource.com/#/books/9781292092492/cfi/26!/4/4@0.00:33.9

Kurniawan, B. A., & Arianti, F. (2013). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Riil Mobil Toyota Kijang Innova Di Kota Semarang. Diponegoro Journal of Economics, 2, 1–6. http://id.portalgaruda.org/index.php?ref=browse&mod=viewarticle&article=75063

Kusuma, R. W., & Suwitho. (2015). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Fasilitas Dan Emosional Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 4(12), 1–17. http://jurnalmahasiswa.stiesia.ac.id/index.php/jirm/article/view/3143

Luthfia, W. E., & SRI, R. T. A. (2012). Analisis pengaruh kualitas produk, kualitas layanan, dan harga terhadap keputusan pembelian pada coffee shop kofisyop tembalang.

Mankiw, N. G. (2016). Principles of Microeconomics Eight Edition. In Cengage Learning.

Muhammad, A. M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Permintaan Konsumen Terhadap Warkop Di Kota Makassar. Skripsi.

Nismah, S., Nurhapsah, N., & Toaha, S. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Ikan Bandeng Tanpa Duri Di Kabupaten Pinrang. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh, 8(3), 882. https://doi.org/10.25157/jimag.v8i3.6009

Pradana, D., Hudayah, S., & Rahmawati. (2017). Pengaruh harga kualitas produk dan citra merek brand image terhadap keputusan pembelian motor. Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 14(1), 16–23. https://doi.org/10.34203/jimfe.v5i1.1324

Provinsi Jawa Timur, D. K. (2023). Profil Jawa Timur. https://jatimprov.go.id/profile

Rahmadi. (2011). Pengantar Metodologi Penelitian. In Antasari Press. https://idr.uin-antasari.ac.id/10670/1/PENGANTAR METODOLOGI PENELITIAN.pdf

Ramadhan, A., Rahim, M. S. R., Kom, S., Kom, M., & Utami, N. N. (2023). Teori Pendapatan (Studi Kasus: Pendapatan Petani Desa Medan Krio). Penerbit Tahta Media. https://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/144

Sadono Sukirno. (2009). Mikro Ekonomi Teori Pengantar (ke tiga).

Sari, W. R., Riani, W., & Haviz, M. (2021). Faktor-Faktor yang Menentukan Permintaan Mobil LCGC di Indonesia. Prosiding Ilmu Ekonomi, 61–66. https://karyailmiah.unisba.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/26153

Satiti, P. (2014). Pengaruh Pendapatan dan Peran Aparat Kelurahan Terhadap Kesadaran Masyarakat Dalam Pembayaran Pajak Bumi dan Bangunan di Semanggi Rw VIII Pasar Kliwon Surakarta Tahun 2013. Journal Publikasi, 2(mei), 1–9.

Suparta, M., & Rusdi, D. (2016). Analisa Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Daging Sapi di Kota Surabaya. Jurnal Ekonomi & Bisnis, 1(2), Hal 283-300.

Syarifuddin, & Saudi, A. S. (2022). Metode Riset Praktis Regresi Berganda Menggunakan SPSS (S. Al Saudi (ed.)).

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

Yogo Subekti, & Arga Christian Sitohang. (2024). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Permintaan Spare Part Alat Berat PT. Indotruck Utama Pada Konsumen Di Provinsi Jawa Timur. Anggaran : Jurnal Publikasi Ekonomi Dan Akuntansi, 2(1), 198–209. https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i1.328

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.