Pengaruh Gaya Hedonisme dan Trend FOMO Terhadap Konsumerisme Belanja Thrifting untuk Memenuhi Gaya Hidup
(Studi Kasus Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNUSIDA 2021)
DOI:
https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i2.672Keywords:
Fashion trends, Thrifting, Student lifestyleAbstract
In today's modern era, there are many various fashion trends, one of which is thrifting, which has become a lifestyle among students. This research aims to analyze the influence of Hedonism and FOMO Style on Thrifting Consumerism among students at the Faculty of Economics, UNUSIDA Class of 2021. This research uses quantitative methods, data is collected using a questionnaire or questionnaire using a random sampling method. In this research, researchers used validity and reliability tests, discriminant validity tests, and hypothesis tests. The results of this research show that there is an influence of Hedonism and FOMO on Thrifting Consumerism among students at the Faculty of Economics, UNUSIDA Class of 2021.
Downloads
References
Bakti, I. S., Nirzalin, N., & Alwi, A. (2019). Konsumerisme dalam Perspektif Jean Baudrillard. Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), 13(2), 147-166.
Effendi, S. R. F. (2017). Analisis Perilaku Gaya Hidup Hedonisme Mahasiswa PTN “X” Berdasarkan Metode Regresi Logistik Ordinal. Institut Teknologi Sepuluh Nopember.
Ghilmansyah, R. N. (2021). Fenomena Thrifting sebagai gaya hidup milenial Bogor. Jurnal Nomosleca, 8.
Gupta, S., & Gentry, J. W. (2019). "Should I buy, hoard, or hide?—Consumers’ responses to perceived scarcity." International Journal of Research in Marketing, 36(3), 407-420.
Haryanti, I., & Falah, A. M. (2023). Fenomena Thrifting sebagai Fashion Lifestyle: Studi Kasus pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bandung. ATRAT: Jurnal Seni Rupa, 11(2), 205-221.
Istikharotullaila, N. N. (2020). Pengaruh Gaya Hidup, Promosi dan Orientasi Belanja Terhadap Perilaku Konsumtif Melalui Media Instagram (Studi Kasus Pada Mahasiswa Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial UIN Syarif Hidayatullah Jakarta) (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Jannah Munawar, M. (2022). HUBUNGAN ANTARA PEER GROUP RELATIONSHIP DAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN GAYA HIDUP HEDONIS PADA MAHASISWA UNISSULA SEMARANG (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Kamalia, D., Djajadinata, M., Hadisusanto Gunawan, F., & Gunadi, W. (2022). The Role of Hedonic Motivation and FOMO on the Impulsivity of e-Commerce Users during COVID-19 Pandemics in Indonesia. 7(10), 4464–4475.
Muharam, G. M., Sulistiya, D., Sari, N., Zikrinawati, K., & Fahmy, Z. (2023). The Effect of Fear of Missing Out (FoMO) and Peer Conformity on Impulsive Buying in Semarang City Students (Study on TikTok Shop Consumers). Experimental Student Experiences, 1(8), 687-695.
Mujahidah, A. N. (2022). Analisis Perilaku Konsumtif dan Penanganannya (Studi Kasus Pada Satu Peserta Didik Di SMK Negeri 8 Makassar).
Myrilla, S., & Iriani, F. (2022). Hedonis Sebagai Moderator Pada Fomo Dan Conformity Consumption Behavior Remaja Pengguna Smartphone X. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 6(2), 507-516.
Nabilla, N. I. A., & Purnamasari, D. D. (2024). FOMO DAN TREND FASHION DALAM GAYA HIDUP MAHASISWA KOTA SEMARANG:(STUDI PADA SPILL OUTFIT RACUN SHOPEE HAUL). MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(1).
Nainggolan, H. (2022). Pengaruh Literasi Keuangan, Kontrol Diri, Dan Penggunaan E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Pekerja Produksi Pt Pertamina Balikpapan. Jesya (Jurnal Ekonomi Dan Ekonomi Syariah), 5(1), 810-826.
Oktawiningsih, E. (2023). Fenomena Thrifting terhadap Gaya Hidup Mahasiswa. Sahmiyya: Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 348-353.
Rachel, R., & Rangkuty, R. P. (2020). Konsumerisme dan Gaya Hidup Perempuan di Ruang Sosial: Analisis Budaya Pembedaan Diri di Lingkungan FISIP Unimal. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Malikussaleh (JSPM), 1(1), 97-113.
Resdawati, R., & Hidayah, S. (2024). Mengkonsumsi Simbol Ala Thrifting Hunter di Kota Banjarmasin. Huma: Jurnal Sosiologi, 3(2), 156-167.
Uribe, R., Labra, R., & Manzur, E. (2022). Modeling and evaluating the effectiveness of AR advertising and the moderating role of personality traits. International Journal of Advertising, 41(4), 703-730.
Wirasukessa, K., & Sanica, I. G. (2023). FEAR OF MISSING OUT DAN HEDONISME PADA PERILAKU KONSUMTIF MILLENNIALS: PERAN MEDIASI SUBJECTIVE NORM DAN ATTITUDE. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7 (1), 156-175. DOI: 10.31955/mea.v7i1.2887
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Anggaran : Jurnal Publikasi Ekonomi dan Akuntansi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.