Implementasi Nilai-Nilai Syariah dalam Proses Produksi UMKM Tempe Kupas Kulit Mbah Anik di Kecamatan Medan Deli

Authors

  • Nadia Aswana Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Nurly Aulia Rahman Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Khasanah Khairiyyah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Pani Akhiruddin Siregar Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i4.980

Keywords:

Sharia, values, SMEs, Production, Consumer

Abstract

This study discusses the implementation of Sharia values in the production process of the small-medium enterprise (SME) "Tempe Kupas Kulit Mbah Anik," a business established in 1978 on Jln. Mangaan 1 gg. Ali, owned by Siti Nurhayani with four employees. Sharia principles in business practices, such as honesty, cleanliness, and fairness, serve as essential foundations for managing a food-related business. This research aims to examine the application of Sharia values at every stage of production, from raw material selection and processing to product distribution. The study uses a qualitative approach, collecting data through interviews and direct observation. The findings reveal that Sharia values are consistently applied in the SME's production processes, particularly in the selection of halal, high-quality raw materials, maintaining cleanliness in production, and treating employees fairly. The implications of this study suggest that implementing Sharia principles in SMEs has the potential to enhance consumer trust and foster sustainable and ethical business development. This study is expected to inspire other SMEs to incorporate Sharia principles in their operational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajustina, F., & Nisa, L. F. (2024). Implementasi Prinsip Ekonomi Syariah Terhadap Pengembangan Ekonomi Umat Untuk Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Manajemen, 2(6), 626–637. https://doi.org/10.61722/jiem.v2i6.1575

Aprilia, A. (2024). TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN ( STUDI KASUS PADA GENERASI Z TERHADAP PRODUK MAKANAN ) Pendahuluan Kajian Pustaka. Jurnal Adijaya Multidisiplin, 02(03), 690–698.

Arif Efendi, A. M., Kholis, M. N., & Nurmaydha, A. (2019). Analisis Implementasi Sistem Jaminan Halal (Sjh) Pada Usaha Makanan Siap Saji (Studi Kasus Herbal Chicken Ponorogo). Agroindustrial Technology Journal, 3(1), 37. https://doi.org/10.21111/atj.v3i1.3845

Budi. (2023). Pertumbuhan Ekonomi dan Keuangan Syariah Tumbuh Positif. Babel.Prov.Go.Id. https://babelprov.go.id/siaran_pers/pertumbuhan-ekonomi-dan-keuangan-syariah-tumbuh-positif

Hamizan, M., Zulfikar, M. R., & Fanreza, R. (2024). Implementasi Nilai-nilai Muhammadiyah dalam Pengabdian Masyarakat di Daerah Terpencil: Studi Kasus di Desa Muzoi, Kecamatan Lahewa Timur, Nias Utara. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia Sejahtera, 3(3).

Ichsana, Y., Monoarfa, H., & Adirestuty, F. (2019). Penerapan Etika Pemasaran Islam Dalam Penggunaan Digital Marketing Pada Usaha Kecil Menengah (Ukm). JURNAL SCHEMATA Pascasarjana UIN Mataram, 8(2), 155–166. https://doi.org/10.20414/schemata.v8i2.1202

Kamsidah. (2022). Optimalkan Potensi UMKM terhadap PDB Indonesia melalui Lelang UMKM. Kementrian Keuangan Republik Indonesia. https://www.djkn.kemenkeu.go.id/kpknl-semarang/baca-artikel/15395/Optimalkan-Potensi-UMKM-terhadap-PDB-Indonesia-melalui-Lelang-UMKM.html

Nur Aisa, S., Rohman, A., Raya Telang, J., Kamal, K., Bangkalan, K., Timur, J., & Penulis, K. (2024). PT. Media Akademik Publisher ANALISIS STUDI KELAYAKAN BISNIS SYARIAH PADA UMKM MIE AYAM BU SITI GENTING SURABAYA (STUDI ASPEK PEMASARAN DAN ASPEK MANAJEMEN). Jurnal Media Akademik, 2(6), 3031–5220.

Redi Aryanta, I. wayan. (2020). Manfaat Tempe Untuk Kesehatan. Widya Kesehatan, 2(1), 44–50. https://doi.org/10.32795/widyakesehatan.v2i1.609

Saparingga, P. Y., Yahya, A., Widodo, A., Muhammad, F., Ramadhoni, Mahabbah, M. H., Munadhorotuzzahroh, Permata, M. M., Wahidah, A. D., Baeti, S. N., Razak, S. A. N. A., Ridzuan, M. I. A., Hashim, H. F. A., & Radzi, M. I. H. M. (2019). Pengembangan UMKM sektor pangan melalui peningkatan kualitas, keamanan , dan inovasi produk. Jurnal Pusat Inovasi Masyarakat, 1(1), 22.

Sumarlin, A., Parakkasi, I., Muthiadin, C., Umar, R., City, M., Islam, U., Alauddin, N., City, G., Islam, U., Alauddin, N., City, G., & City, M. (2024). Identifikasi Titik Kritis Kehalalan Produk Turunan Hewani : Pendekatan Sistematik Untuk. AKMEN JURNAL ILMIAH, 21, 145–160.

Yashilva, W. (2024). Indonesia Menduduki Peringkat Kedua dengan Populasi Muslim Terbanyak di Dunia. GoodStats. https://data.goodstats.id/statistic/indonesia-menduduki-peringkat-kedua-dengan-populasi-muslim-terbanyak-di-dunia-HP1S0

Downloads

Published

2024-11-18

How to Cite

Nadia Aswana, Nurly Aulia Rahman, Khasanah Khairiyyah, & Pani Akhiruddin Siregar. (2024). Implementasi Nilai-Nilai Syariah dalam Proses Produksi UMKM Tempe Kupas Kulit Mbah Anik di Kecamatan Medan Deli. Anggaran : Jurnal Publikasi Ekonomi Dan Akuntansi, 2(4), 209–217. https://doi.org/10.61132/anggaran.v2i4.980

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.