Pemanfaatan Media Sosial Dalam Ekonomi Kreatif Untuk Menciptakan Ide Bisnis Bagi Para Wirausahawan Muda

Authors

  • Cecilia Azhara Ayuningtiyas Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/menawan.v2i1.176

Keywords:

Social media, Creative economy, Business idea, Young entrepreneur

Abstract

The era of society 5.0 is an era that applies the ease of technological innovation in the era of the industrial revolution 4.0 to facilitate activities, especially in the economic sector. This research aims to see the use of technology such as social media in the creative economy so as to create new businesses for young entrepreneurs. To support this statement, this study uses the literature review method in finding supporting data. Almost all internet users must have social media, especially among teenagers and young people, so that it makes business people especially among teenagers and young people make creative new innovations in building a business. This shows an increase in creative economy development that has great potential and will have a significant impact on the Indonesian economy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelia, F., & Gultom, Y. (2020). Peran Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Sektor Ekonomi Kreatif di Indonesia. Jurnal Kebijakan Ekonomi, 15(2), 4.

https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/11/23/berapa-usia-mayoritas-pengguna-media-sosial-di-indonesia

https://dataindonesia.id/digital/detail/pengguna-media-sosial-di-indonesia-capai-191-juta-pada-2022

https://kebudayaan.kemdikbud.go.id/ditkma/wp-content/uploads/sites/6/2020/07/Bahan-Ekraf-_compressed.pdf

Maria, N. S. B., & Widayati, T. (2020). Dampak perkembangan ekonomi digital terhadap perilaku pengguna media sosial dalam melakukan transaksi ekonomi. JKBM (Jurnal Konsep Bisnis dan Manajemen), 6(2), 234-239.

Nuriyanti, W. (2019). Peran Media Sosial Dalam Perkembangan Industri Kreatif. Sosio E-Kons, 11(2), 101-107.

Prastyaningtyas, E. W. (2019, October). Dampak ekonomi digital bagi perekonomian indonesia. In seminar nasional manajemen, Ekonomi, Akuntansi (Vol. 1, No. 1, pp. 103-108).

Primatami, A., & Primadhita, Y. (2021). Evaluasi Efisiensi Sektor Ekonomi Kreatif pada Wirausaha Muda di Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi. JMK (Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan), 6(2), 20-31.

Sari, A. P., Pelu, M. F. A., Dewi, I. K., Ismail, M., Siregar, R. T., Mistriani, N., ... & Sudarmanto, E. (2020). Ekonomi Kreatif. Yayasan Kita Menulis.

Sholihin, M. R., Arianto, W., & Khasanah, D. F. (2018). Keunggulan Sosial Media Dalam Perkembangan Ekonomi Kreatif Era Digital Di Indonesia. Prosiding Ekonomi Kreatif Di Era Digital, 1(1).

Susilo, Y., Wijayanti, E., & Santoso, S. (2021). Penerapan Teknologi Digital Pada Ekonomi Kreatif Pada Bisnis Minuman Boba. Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informasi, 2(4), 457-468.

Viona, V., Yohanes, K., Kurniawati, L. S. M. W., Marta, R. F., & Isnaini, M. (2021). NARASI SHOPEE DALAM MENGEMBANGKAN EKONOMI KREATIF BERBASIS TEKNOLOGI E-COMMERCE DI ERA MODEREN. AGUNA: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 46-65.

Downloads

Published

2023-12-04

How to Cite

Cecilia Azhara Ayuningtiyas. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Ekonomi Kreatif Untuk Menciptakan Ide Bisnis Bagi Para Wirausahawan Muda. MENAWAN : Jurnal Riset Dan Publikasi Ilmu Ekonomi, 2(1), 215–224. https://doi.org/10.61132/menawan.v2i1.176