Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Bisnis Ritel Erablue Di Tangerang

Authors

  • Diky Purba Winata Universitas Pembangunan Jaya
  • Adiel Kusuma Anugrah Universitas Pembangunan Jaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/menawan.v1i6.75

Keywords:

Service Quality, Customer Satisfaction, Erablue in Tangerang City

Abstract

This study aims to determine the effect of service quality on customer satisfaction at Erablue Electronic Shop in Tangerang City. This research uses quantitative methods using SPSS 25 software as a hypothesis test. This study uses a measurement instrument in the form of an interval scale which requires respondents to express the effect of service quality on their satisfaction in shopping, using a Likert scale. The data collection technique used a judgmental sampling method with a sample size of 120. The results of this study indicate that Service Quality has a positive effect on Customer Satisfaction at Erablue Electronic Stores in Tangerang City.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahdiat, A. (2023). Awal 2023 Pengunjung E-Commerce Indonesia Menurun. Katadata Media Networks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/03/15/awal-2023-pengunjung-e-commerce-indonesia-menurun.

Alaan, Y. (2016). Pengaruh Service Quality (Tangible, Empathy, Reliability, Responsiveness dan Assurance) terhadap Customer Satisfaction: Penelitian pada Hotel Serela Bandung. Jurnal Manajemen Maranatha, 15(2). https://doi.org/10.28932/jmm.v15i2.18

Armanto, I. D. (2018). Pengaruh Dimensi Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Indihome Triple Play. E-Jurnal Manajemen Unud, 1282-1309.

Erablue, Electronics. (2023). Electronic Retail in Indonesia. Available at: https://www.erablue.id/introduksi, diakses tanggal 8 Oktober 2023.

Ge, Z., Chen, D., Zhang, J., Rao, J., Yin, J., Wang, D., Wan, X., Shi, W., & Liu, S. (2007). Facile synthesis of dumbbell shaped dendritic linear dendritic triblock copolymer via reversible addition-fragmentation chain transfer polymerization. Journal of Polymer Science, Part A: Polymer Chemistry, 45(8), 1432–1445. https://doi.org/10.1002/pola.21914

Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariat dengan Program SPSS. (Semarang, Badan Penerbit Undip. 2010)

Ibrahim, M., & Thawil, S. M. (2019). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 175–182. https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i1.251

Jewahan, S. F., Maryen, A., & Kastanya, J. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Alfamart Kota Sorong. Eqien - Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 11(04), 305–312. https://doi.org/10.34308/eqien.v11i04.1250.

Kamaludin, A. (2019). Hubungan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Apotik Puji Lestari Majalengka. Syntax Literate : Jurnal Ilmiah Indonesia, 47-55.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran Edisi 13 Jilid 1.

Muiz, M., Rachma, N., & Slamet, A. R. (2019). Pengaruh Sales Promotion dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Pembelian Ulang di Mediasi Variabel Kepuasan Konsumen (Survei pada Konsumen GrabBike Online di Kota Malang). E-JRM: Elektronik Jurnal Riset Manajemen, 8(10).

Normasari dkk. (2013). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan, Citra Perusahaan dan Loyalitas Pelanggan Survei pada Tamu Pelanggan yang Menginap di Hotel Pelangi Malang. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(2), 77767.

Panjaitan, J. E., & Yuliati, A. L. (2016). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan pada JNE Cabang Bandung. DeReMa (Development Research of Management). Jurnal Manajemen, 11(2), 265.

Putri, N. D. P. D., Novitasari, D., Yuwono, T., & Asbari, M. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. Journal Of Communication Education, 15(1), 1267–1283. https://doi.org/10.58217/joce-ip.v15i1.226

Rahmadani, F., Suardana, I. M., & Samudra, H. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Produk, Harga Dan Lokasi Terhadap Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening Pada Ud. Eva Group Mataram. Valid: Jurnal Ilmiah, 16(1), 123-135.

Ridha, M., & Mardiananingrum, W. R. (2019). Analisis Faktor-Faktor Pada Pelayanan Tempat Usaha Ritel Indomaret Di Kelurahan Kukusan Depok. Jurnal Administrasi Bisnis Terapan, 1(2), 30–36. https://doi.org/10.7454/jabt.v1i2.44

Rohaeni, H., & Marwa, N. (2018). Melayani Lebih Baik BAB 1 DAFPUS. 2(2), 312–318.

Satryawati, E. (2018). Pengaruh Kepercayaan Dan Kepuasan Terhadap Loyalitas Pelanggan E- Commerce. Jurnal Teknologi Informatika Dan Komputer, 4(1), 36–52. https://doi.org/10.37012/jtik.v4i1.284

Setiawan, A., Qomariah, N., & Hermawan, H. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen. JSMBI ( Jurnal Sains Manajemen Dan Bisnis Indonesia ), 114-126.

Wang, Y., Lu, X., & Tan, Y. (2018). Impact of product attributes on customer satisfaction: An analysis of online reviews for washing machines. Electronic Commerce Research and Applications, 1-11.

Downloads

Published

2023-10-28

How to Cite

Diky Purba Winata, & Adiel Kusuma Anugrah. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Bisnis Ritel Erablue Di Tangerang. MENAWAN : Jurnal Riset Dan Publikasi Ilmu Ekonomi, 1(6), 126–136. https://doi.org/10.61132/menawan.v1i6.75