Pendampingan UMKM Tape Semen Bu Suwarti Dalam Pembuatan NIB & Branding Untuk Meningkatkan Daya Saing
DOI:
https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i4.768Keywords:
NIB, Online Single Submissions (OSS), Visual Identity Branding, MSMEsAbstract
Micro, Small and Medium Enterprises or MSMEs have an important role in the economy in Indonesia. Business legality that is officially recognized by the government, such as a Business Identification Number, is the main prerequisite for gaining consumer trust and access to various other business opportunities, including financing and partnerships. The aim of this activity is to provide assistance to Bu Suwarti Semen Tape MSMEs regarding NIB creation, starting from the registration process to NIB processing so that the business is recognized as legal by the government, and by developing branding for the Bu Suwarti Semen Tape product, it can increase the attractiveness and competitiveness of its products. on the market. The MSME assistance work program is carried out using several methods including surveys, observations, interviews and discussions, as well as mentoring. This assistance is carried out in two stages, namely assistance in creating a Business Identification Number which starts from the registration process to processing the NIB so that the legality of the business is recognized by the government. Next, the second stage is assistance with MSME branding through creating a visual identity which aims to increase the attractiveness and competitiveness of this tape product on the market.
Downloads
References
Al Farisi, F., Fasa, Suharto. (2022). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat. Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1).
Alvia, R. (2019). 5 manfaat ini bisa kamu dapatkan dengan mengikuti pengabdian masyarakat untuk mahasiswa. Retrieved from https://adminpublik.uma.ac.id/2022/01/31/5-manfaat-ini-bisa-kamu-dapatkan-dengan-mengikuti-pengabdian-masyarakat-untuk-mahasiswa/
Asnawati, SE., MM. (2021). Kewirausahaan: Teori dan contoh-contoh rencana bisnis. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.
Budiarto, F. N. R., Amelia, K. S., Arindawati, S., Mawardhany, S. K., Belangi, H. A. P., Mas’Udah, K. W., & Wuryandari, Y. (2022). Pendampingan pembuatan nomor induk berusaha (NIB) dalam rangka pengembangan UMKM Desa Ngampungan. Karya Unggul: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 116-124.
Emilia, H. (2022). Bentuk dan sifat pengabdian kepada masyarakat yang diterapkan oleh perguruan tinggi. PKM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 122-130.
Enisari, N. K. A., Santoso, S., & Wahyuni, M. S. I. (2021). Analisis keberadaan branding dalam menunjang digital marketing pada usaha MINA Giri. MSDJ: Management Sustainable Development Journal, 3(2), 70-80.
Hananto, B. A. (2019). Identitas visual digital brand dalam sosial media. Prosiding Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur, 57.
Hendrajati, A. (2016). Pengaruh brand identity terhadap brand loyalty melalui brand image, dan brand trust Yamaha. Universitas Negeri Yogyakarta: Skripsi. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/38896/1/AdityaHendrajati_12808144007.pdf
Komalasari, H., Rosikhu, M., Putri, D. A., Nalurita, I., Maharani, A. E. S. H., & Cahyadi, I. (2023). Pendampingan pembuatan NIB untuk kelegalitasan usaha UMK Syahrini Snack di Lombok Tengah melalui OSS. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 1(3), 357-362.
Mahfirah, T. F., Haura, T., & Putri, C. A. (2023). Pelatihan product branding sebagai optimalisasi strategi pemasaran bagi UMKM. Sarwahita, 20(02), 131-141. https://doi.org/10.21009/sarwahita.202.2
Mudiparwanto, W. A., & Gunawan, A. (2021). Peran pemerintah daerah istimewa Yogyakarta dalam pemberian izin usaha setelah berlakunya sistem online single submission (OSS). Diversi Jurnal Hukum, 7(1), 106-128.
Mulia. (2019). Visual branding isu politik dalam akun Instagram Mojok.co. Universitas Islam Negeri Yogyakarta. Retrieved from http://digilib.uin-suka.ac.id/40470/1/15730001_BAB-I_IV_DAFTAR%20PUSTAKA.pdf
Oscario, A. (2013). Pentingnya peran logo dalam membangun brand. Humaniora, 4(1), 191-202.
Putra, R. W. (2019). Pengantar desain komunikasi visual dalam penerapan. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Saifulloh, M. (2021). Branding product pelaku usaha mikro kecil menengah Kuningan Barat Jakarta Selatan. Jurnal Pustaka Dianmas, 1(1), 28-33.
Sasmito, D., & Febriani. (2021). Perancangan konsep visual branding untuk Dessea Fit. Universitas Kristen Petra. Retrieved from https://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/download/11257/9963
Soejono, F., Bendi, R. K. J., Efila, M. R., Anthony, S., Angeliana, W., Katolik, U., Charitas, M., Industri, T., Katolik, U., Charitas, M., Musi, U. K., & Musi, U. K. (2020). Pendampingan usaha: Penggunaan one single submission. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 103-108.
Sunata, M., Adityawan, A., & Sunarko, C. F. (2020). Perancangan ulang identitas visual sebuah produk cemilan UMKM. Rupaka, 4(1), 64-72.
Suprihati, S., Prastiwi, I. E., Pravasanti, Y. A., Jumarni, J., Ma'ruf, I. A., & Farkhan, S. A. (2023). Pelatihan pembuatan nomor induk berusaha (NIB) bagi UMKM seluruh Indonesia. Budimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 1-6.
Thabroni, G. (2019, August 27). Desain komunikasi visual (DKV): Penjelasan lengkap. Retrieved from https://serupa.id/desain-komunikasi-visual-dkv-penjelasan-lengkap/ (Diakses pada 7 Maret 2021)
Wheeler, A. (2013). Designing brand identity. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MENGABDI : Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.