Pendampingan UMKM Tape Semen Bu Suwarti Dalam Pembuatan NIB & Branding Untuk Meningkatkan Daya Saing

Authors

  • Chrystia Aji Putra UPN Veteran Jawa Timur
  • Seftia Triwulan Dari UPN Veteran Jawa Timur
  • Audy Herlina Puspitasari UPN Veteran Jawa Timur
  • Reydiva Novia Hermawan UPN Veteran Jawa Timur
  • Salsabila Zahra Maulidina UPN Veteran Jawa Timur
  • Muhammad Adli Al Fawwaz UPN Veteran Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i4.768

Keywords:

NIB, Online Single Submissions (OSS), Visual Identity Branding, MSMEs

Abstract

Micro, Small and Medium Enterprises or MSMEs have an important role in the economy in Indonesia. Business legality that is officially recognized by the government, such as a Business Identification Number, is the main prerequisite for gaining consumer trust and access to various other business opportunities, including financing and partnerships. The aim of this activity is to provide assistance to Bu Suwarti Semen Tape MSMEs regarding NIB creation, starting from the registration process to NIB processing so that the business is recognized as legal by the government, and by developing branding for the Bu Suwarti Semen Tape product, it can increase the attractiveness and competitiveness of its products. on the market. The MSME assistance work program is carried out using several methods including surveys, observations, interviews and discussions, as well as mentoring. This assistance is carried out in two stages, namely assistance in creating a Business Identification Number which starts from the registration process to processing the NIB so that the legality of the business is recognized by the government. Next, the second stage is assistance with MSME branding through creating a visual identity which aims to increase the attractiveness and competitiveness of this tape product on the market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Farisi, F., Fasa, Suharto. (2022). Peran UMKM (Usaha Mikro Kecil Menengah) dalam meningkatkan kesejahteraan masyarakat. Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1).

Alvia, R. (2019). 5 manfaat ini bisa kamu dapatkan dengan mengikuti pengabdian masyarakat untuk mahasiswa. Retrieved from https://adminpublik.uma.ac.id/2022/01/31/5-manfaat-ini-bisa-kamu-dapatkan-dengan-mengikuti-pengabdian-masyarakat-untuk-mahasiswa/

Asnawati, SE., MM. (2021). Kewirausahaan: Teori dan contoh-contoh rencana bisnis. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Budiarto, F. N. R., Amelia, K. S., Arindawati, S., Mawardhany, S. K., Belangi, H. A. P., Mas’Udah, K. W., & Wuryandari, Y. (2022). Pendampingan pembuatan nomor induk berusaha (NIB) dalam rangka pengembangan UMKM Desa Ngampungan. Karya Unggul: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 116-124.

Emilia, H. (2022). Bentuk dan sifat pengabdian kepada masyarakat yang diterapkan oleh perguruan tinggi. PKM: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(3), 122-130.

Enisari, N. K. A., Santoso, S., & Wahyuni, M. S. I. (2021). Analisis keberadaan branding dalam menunjang digital marketing pada usaha MINA Giri. MSDJ: Management Sustainable Development Journal, 3(2), 70-80.

Hananto, B. A. (2019). Identitas visual digital brand dalam sosial media. Prosiding Seminar Nasional Desain Dan Arsitektur, 57.

Hendrajati, A. (2016). Pengaruh brand identity terhadap brand loyalty melalui brand image, dan brand trust Yamaha. Universitas Negeri Yogyakarta: Skripsi. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/38896/1/AdityaHendrajati_12808144007.pdf

Komalasari, H., Rosikhu, M., Putri, D. A., Nalurita, I., Maharani, A. E. S. H., & Cahyadi, I. (2023). Pendampingan pembuatan NIB untuk kelegalitasan usaha UMK Syahrini Snack di Lombok Tengah melalui OSS. JILPI: Jurnal Ilmiah Pengabdian Dan Inovasi, 1(3), 357-362.

Mahfirah, T. F., Haura, T., & Putri, C. A. (2023). Pelatihan product branding sebagai optimalisasi strategi pemasaran bagi UMKM. Sarwahita, 20(02), 131-141. https://doi.org/10.21009/sarwahita.202.2

Mudiparwanto, W. A., & Gunawan, A. (2021). Peran pemerintah daerah istimewa Yogyakarta dalam pemberian izin usaha setelah berlakunya sistem online single submission (OSS). Diversi Jurnal Hukum, 7(1), 106-128.

Mulia. (2019). Visual branding isu politik dalam akun Instagram Mojok.co. Universitas Islam Negeri Yogyakarta. Retrieved from http://digilib.uin-suka.ac.id/40470/1/15730001_BAB-I_IV_DAFTAR%20PUSTAKA.pdf

Oscario, A. (2013). Pentingnya peran logo dalam membangun brand. Humaniora, 4(1), 191-202.

Putra, R. W. (2019). Pengantar desain komunikasi visual dalam penerapan. Yogyakarta: Penerbit Andi.

Saifulloh, M. (2021). Branding product pelaku usaha mikro kecil menengah Kuningan Barat Jakarta Selatan. Jurnal Pustaka Dianmas, 1(1), 28-33.

Sasmito, D., & Febriani. (2021). Perancangan konsep visual branding untuk Dessea Fit. Universitas Kristen Petra. Retrieved from https://publication.petra.ac.id/index.php/dkv/article/download/11257/9963

Soejono, F., Bendi, R. K. J., Efila, M. R., Anthony, S., Angeliana, W., Katolik, U., Charitas, M., Industri, T., Katolik, U., Charitas, M., Musi, U. K., & Musi, U. K. (2020). Pendampingan usaha: Penggunaan one single submission. Wikrama Parahita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 103-108.

Sunata, M., Adityawan, A., & Sunarko, C. F. (2020). Perancangan ulang identitas visual sebuah produk cemilan UMKM. Rupaka, 4(1), 64-72.

Suprihati, S., Prastiwi, I. E., Pravasanti, Y. A., Jumarni, J., Ma'ruf, I. A., & Farkhan, S. A. (2023). Pelatihan pembuatan nomor induk berusaha (NIB) bagi UMKM seluruh Indonesia. Budimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 1-6.

Thabroni, G. (2019, August 27). Desain komunikasi visual (DKV): Penjelasan lengkap. Retrieved from https://serupa.id/desain-komunikasi-visual-dkv-penjelasan-lengkap/ (Diakses pada 7 Maret 2021)

Wheeler, A. (2013). Designing brand identity. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

Downloads

Published

2024-07-05

How to Cite

Chrystia Aji Putra, Seftia Triwulan Dari, Audy Herlina Puspitasari, Reydiva Novia Hermawan, Salsabila Zahra Maulidina, & Muhammad Adli Al Fawwaz. (2024). Pendampingan UMKM Tape Semen Bu Suwarti Dalam Pembuatan NIB & Branding Untuk Meningkatkan Daya Saing. MENGABDI : Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat, 2(4), 01–16. https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i4.768

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.