Upaya Meningkatkan UMKM Ketupat Viral Desa Hamparan Perak Menggunakan Social Media

Authors

  • Mitha Zulaima Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Tri Zahwanda Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Salman Nasution Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i5.921

Keywords:

Marketing, Social Media, UMKM

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) are encouraged to leverage social media as an online marketing tool to reach a broader market. Currently, social media is easily accessible and widely favored by people worldwide. Therefore, MSME entrepreneurs are recommended to utilize social media as a means to share information about their products with consumers online. This research aims to assist and convince MSME entrepreneurs in Hamparan Perak Village about the benefits of social media for expanding their marketing reach. Through research on marketing enhancement strategies via social media, it can be determined how significant the impact and benefits of social media are for the development of MSME marketing in Hamparan Perak Village, Hamparan Perak District, Deli Serdang Regency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ariyani, Nafiah. (2019). Pelatihan Pengelolaan Keuangan Keluarga Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Ketahanan Ekonomi Keluarga Miskin. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani. 3 (2):216–34.

Azzahra, I. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Sosial dan Inovasi Produk Terhadap Perkembangan Usaha (Studi Kasus Pada Usaha Dimsum Kecamatan Medan Johor) (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).

Darma, D. A., Abdussamad, Z. K., & Rahman, E. (2022). Pengaruh Strategi Inovasi Produk Dan Pemasaran Media Sosial Terhadap Keunggulan Bersaing Pada UMK Kuliner Di Kota Gorontalo. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 5(1), 238-250.

Deri, R. R., Nurhayani, N., Mahaputra, S., & Triyandi, E. (2020). Pemberdayaan ibu rumah tangga melalui pelatihan pembuatan sabun cuci piring. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 10(1), 75-80.

Desa Hamparan Perak. (2019). Pemerintah Desa Hamparan Perak.Retrieved from www.desahamparanperak.deliserdangkab.go.id.

Dewi Untari, dan Dewi Endah Fajariana. Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun@ Subur_Batik).

Edi Supriyadi, Rully Nur Dewanti, Taufik, Junaedi, Soleh Sofyan. (2020). Penyuluhan dan Pelatihan Pengelolaan Umkm berbasis Sosial Media. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana Mengabdi Untuk Negeri. 39 (1): 1–24.

ID, R. (n.d.). Media Sosial Sebagai Pemasaran Digital UMKM: Republika ID. Retrieved from https://www.republika.id/posts/49782/media-sosial-sebagai-pemasaran-digital-umkm.

⁠Kec.Hamparan Perak. (2020). Kab Pemerintahan Desa Hamparan Perak www.desahamparanperak.deli.

Paramita, M, S., Muhlisin, & I, Palawa. (2018). Peningkatan Ekonomi Masyarakat Melalui Pemanfaatan Sumber Daya Lokal.

Pasarkotagedeyia. (2023). Strategi Digital Marketing yang Cocok Diterapkan Oleh UMKM. Retrieved from https://sibakuljogja.jogjaprov.go.id/blog/pasarkotagedeyia/strategi-digital-marketing-yang-cocok-diterapkan-oleh-umkm/.

Raden, M., Palawa. (2020). Peningkatan Umkm masyarakat menengah melalui pemanfaatan sosial media, 20-25.

Rahmawati, N. S., Roro Rian Agustin, S. Sos., Dian Septiana Sari, S. Sos., & Universitas Pembangunan Panca Budi, U. (2024). ANALISIS STRATEGI PENGEMBANGAN UMKM DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM ADINDA FOOD DI DESA KLUMPANG KECAMATAN HAMPARAN PERAK KABUPATEN DELI SERDANG.

Rozi, M. F., Anam, S., Suhaimi, & Subroto, G. (2023). Pemberdayaan Sumber Daya Alam Dalam Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Melalui PKK dan UMKM Dalam Perspektif Islam di Desa Larangan Slampar. Abdimas Indonesia, 210-218.

Unit Pengelola Teknis KKN UMSU. (2024). Buku Petunjuk Teknik Pelaksanaan KKN Mandiri UMSU 2023

Downloads

Published

2024-10-15

How to Cite

Mitha Zulaima, Tri Zahwanda, & Salman Nasution. (2024). Upaya Meningkatkan UMKM Ketupat Viral Desa Hamparan Perak Menggunakan Social Media. MENGABDI : Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat, 2(5), 120–124. https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i5.921

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.