Pendampingan Usaha Mikro dalam Upaya Meningkatkan Penjualan melalui Digitalisasi

Authors

  • Trisni Handayani Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Kholifaturrossidin Kholifaturrossidin Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Firman Ihsan Herditya Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
  • Muhammad Ammar Fadgham Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka

DOI:

https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i4.799

Keywords:

Mentoring, Msmes, Digital

Abstract

MSMEs in Indonesia play an important role in building the country's economy. There are many obstacles in doing business, especially in MSMEs, such as experiencing a decrease in turnover to closing their business. One of the business hurdles faced is the lack of access to large markets and the lack of skills in utilizing digital technology to expand markets and increase income. The method used in this research is a mentoring method in the form of introducing digitalization in MSMEs. The stages of this mentoring activity begin with observation, interviews, and mentoring. Digital-based MSMEs are businesses that use digital technology, not only in the marketing sector but all business processes of these MSMEs. Digital-based MSMEs are a sector that is growing rapidly due to the adoption of information technology and the internet. The conclusion from the discussion above is the importance of assistance to micro businesses (MSMEs) in facing technological advances by using digitalization to increase sales. However, one of the challenges in this assistance is the lack of technological literacy and limited capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Hamzah, A. H. P., Kaligis, J. N., & Waoma, S. (2023). Pendampingan pengembangan UMKM melalui implementasi financial technology era society 5.0. Amalee, 4(2), 377–388. https://doi.org/10.37680/amalee.v4i2.2828

Harto, B., Pramuditha, P., Rukmana, A. Y., & Dwijayanti, A. (2023). Strategi social media marketing melalui dukungan teknologi informasi dalam kajian kualitatif pada UMKM Kota Bandung. Komversal, 5(2), 244–261. https://doi.org/10.38204/komversal.v5i2.1499

Kamil, I., Bakri, A. A., Salingkat, S., & Tahirs, J. P. (2022). Pendampingan UMKM melalui pemanfaatan digital marketing pada platform e-commerce. Amalee, 3(2), 517–526. https://doi.org/10.37680/amalee.v3i2.2782

Kusdiana, Y., Safrizal, M. R., & Afriadi, R. (2022). Pendampingan pelatihan penerapan e-commerce dalam usaha peningkatan penjualan pada Lyna Risoles. Joong-Ki: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 126–130. https://doi.org/10.56799/joongki.v1i2.216

Kusumayanti, D., Wibisono, S., & Sulistiono. (2020). Pendampingan promosi digital bagi UMKM Kota Bogor. Jadkes, 1(2), 197–206. https://doi.org/10.374/jadkes.v1i2.521

Laziva, N., & Atieq, M. Q. (2024). Studi literatur digitalisasi UMKM (Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah) di era masyarakat 5.0: Strategi dan faktor. Amalee, 7, 1050–1079.

Nuraini, H., Avi, R., Azizah, N., & Jordi, M. R. (2023). Pendampingan pemanfaatan media sosial Instagram guna meningkatkan segmentasi pasar pada UMKM Batik New Colet Jombang. Jadkes, 1(2), 270–276.

Oetama, S., Irsyad, A. F., Suwanti, T., & Rosmelina. (2023). Pendampingan UMKM dalam strategi meningkatkan penjualan melalui strategi promosi pada usaha produksi kripik kelakai “UMA” di Sampit. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 78–83.

Pramesti, R. D., Anggarini, A., & Susilawati. (2022). Pendampingan pembuatan media promosi produk UMKM untuk mendukung daya saing digital marketing di era global pada komunitas Sahabat UMKM. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(02), 170–181.

Prasetyo, D., Ridho, M., Irhamni, & Dati, M. (2023). Pendampingan UMKM untuk peningkatan volume penjualan pada usaha jamu tradisional kunyit asem “Mesem-Mesem” di Sampit. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 86–94.

Purnomo, E. C., Hidayat, A., Krisnanto, D. B., Hafisah, D., Asifa, F. S., Julika Purnama, D., Dewi, P. T., Yusuf, M., Mufida, N., Permana, S. A., Haholongan, S., & Manurung, I. (2023). Pendampingan UMKM untuk meningkatkan volume penjualan pada usaha pembenihan ikan Amin Jaya Fish Farm di Sampit. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 23–28.

Resti, N. C., & Ilmiyah, N. F. (2023). Strategi peningkatan penjualan melalui desain label kemasan dan banner pada UMKM Surya Makmur. Amalee, 7, 812–817.

Setiawan, B., & Fadhillah, A. (2020). Pendampingan penerapan strategi promosi berbasis digital bagi UMKM di wilayah Kota Bogor. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 29–36.

Setiawan, W. A., & Mahyuni, L. P. (2020). Qris di mata UMKM: Eksplorasi persepsi dan intensi UMKM menggunakan Qris. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 9(10), 921–946.

Suhayati, M. (2024). Digitalisasi usaha mikro kecil dan menengah. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15, 16–20.

Wijoyo, H., Vensuri, H., Widiyanti, D., Sunarsi, H., Prasada, D., Kristianti, L., Setyawati, L., Asep Muhammad, R., Irian, A., & Musnaini. (2020). Buku digitalisasi UMKM.

Downloads

Published

2024-07-24

How to Cite

Trisni Handayani, Kholifaturrossidin Kholifaturrossidin, Firman Ihsan Herditya, & Muhammad Ammar Fadgham. (2024). Pendampingan Usaha Mikro dalam Upaya Meningkatkan Penjualan melalui Digitalisasi. MENGABDI : Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat, 2(4), 85–93. https://doi.org/10.61132/mengabdi.v2i4.799

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.