Analisis Perbedaan Persepsi Masyarakat terhadap Investasi Emas Sebelum dan Sesudah Kenaikan Harga

Authors

  • Nabila Nandayanti UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Aisyah Mega Benazira UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Nurul Azmi Muhamad Tauhid UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Pingkan Salsa Hadiansyah UIN Sunan Gunung Djati Bandung
  • Mia Lasmi Wardiyah UIN Sunan Gunung Djati Bandung

DOI:

https://doi.org/10.61132/moneter.v3i3.1536

Keywords:

Gold Invesment, Perception, Hedging

Abstract

Evaluating changes in public perceptions of gold investment before and after price increases is the objective of this study. The background of this study rests on the assumption that gold price volatility can affect an individual's interest in and view of gold as an investment vehicle. This study used a quantitative approach by distributing questionnaires using a Likert scale to 50 respondents, the results of which were analyzed using the paired sample t-test. The results of the analysis show that there is no statistically significant difference in people's perceptions before and after the gold price increase (significance value 0.363 > 0.05). The findings of this study indicate that the public still views gold as a safe and stable investment asset in the long term, regardless of price changes in the short term. The results of this study can be used as a reference by market participants and financial planners to understand the tendency of public attitudes towards gold investment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aldra Puspita, & Clara Shinta. 2021. “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Masyarakat Terhadap Investasi Emas”. Junal Ekonomika dan Bisnis Islam 4 No. 2

Ahsanah, D. N. (2022). Emas Sebagai Instrumen Investasi Jangka Panjang. Jurnal Kajian Ekonomi Hukum Syariah, 178.

Ananda Hulwatun Nisa, H. H. (2023). Persepsi. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 214-215.

Arifiansyah, F. (2024). Instrumen Lindung Nilai (Hedging)dalam Perspektif Islam. Jurnal Perbankan Syariah dan Ekonomi Syariah, 1.

Elvina Ulva Diani, Y. E. (2020). Pengaruh Persepsi Mahasiswa Mengenai E-Money Terhadap Pelaku Pengguna Aplikasi Dana (Studi Pada Mahasiswa Universitas Bengkulu. Jurnal Kagana, 2.

Haryanti, W., Adisel, A., Syafir, F. S., & Suryati, S. (2021). Pengaruh Media Dua Dimensi Terhadap Pemahaman Konsep Matematika. Journal of Elementary School (JOES), 4(2), 160–165. https://doi.org/10.31539/joes.v4i2.2808

Hidayana, M., & Indriani, E. (2023). Analisis Pengaruh Harga Emas dan Keuntungan Terhadap Minat Nasabah Berinvestasi pada Produk Emas. UMMagelang Conference Series, 2005, 142–152.

Khurotul Fadilah, & Amma Fazizah. (2023). Pengaruh Fluktuasi Harga Emas, Promosi, Dan Resiko Investasi Terhadap Minat Masyarakat Pada Produk Tabungan Emas. Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(3), 164–175. https://doi.org/10.58192/ebismen.v2i3.1275

Nila Firdausi Nuzula, F. N. (2020). Dasar-Dasar Manajemen Investasi. Malang: UB Press.

Mursalin. (2011). Kajian Teori Akuntansi Lindung Nilai Menurut PSAK No.55. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 27.

Rosita, E., Hidayat, W., & Yuliani, W. (2021). Uji Validitas Dan Reliabilitas Kuesioner Perilaku Prososial. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(4), 279. https://doi.org/10.22460/fokus.v4i4.7413

Rosnia, R. A. (2010). Investasi Berkebun Emas dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Siagian, R. R. A. (2025). Persepsi Masyarakat Indonesia Terhadap Kenaikan Harga Emas Sebagai Instrumen Investasi Jangka Panjang : Sebuah Tinjauan Literatur. 3(2023), 72–79.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryani, & Fathoni, M. A. (2017). Lindung Nilai (Hedging) Perspektif Islam: Komparasi Indonesia dan Malaysia. Jurnal Penelitian Sosial Keagamaan, 353.

Tarumasely, Y. (2020). Perbedaan Hasil Belajar Pemahaman Konsep Melalui Penerapan Strategi Pembelajaran Berbasis Self Regulated Learning. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(1), 54–65. https://doi.org/10.47668/pkwu.v8i1.67

Wardiyah, M. L. (2017). Manajemen Pasar Uang dan Pasar Modal. Bandung: CV Pustaka Setia.

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Nabila Nandayanti, Aisyah Mega Benazira, Nurul Azmi Muhamad Tauhid, Pingkan Salsa Hadiansyah, & Mia Lasmi Wardiyah. (2025). Analisis Perbedaan Persepsi Masyarakat terhadap Investasi Emas Sebelum dan Sesudah Kenaikan Harga. Moneter : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 3(3), 184–195. https://doi.org/10.61132/moneter.v3i3.1536