Manajemen Risiko Dalam Pengiriman Barang Pada Jasa JNT Express Cabang Palembang Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam
DOI:
https://doi.org/10.61132/santri.v2i3.558Keywords:
Risk Management, Freight Forwarding, Islamic Economy ReviewAbstract
The main problem in this thesis is that in the last few months JNT Express Palembang branch has often experienced a decline in sales and also complaints from customers about the many problems that occur in the service felt by consumers such as problems with late delivery of goods, shipments that cannot be tracked, damage to goods to loss of delivery packages. These complaints were obtained from the Internet Media. The purpose of this discussion is to find out the Implementation of Risk Management in the Delivery of Goods at JNT Express Palembang Branch Services and Islamic Economic Review on Risk Management in the Delivery of JNT Express Palembang Branch Services. This research is a field research. By using qualitative methods. This research uses informants consisting of 6 people, namely 1 Leader, 1 Admin, 1 Courier and 3 JNT Palembang Branch Consumers. This research was conducted at JNT Ekpress, Jl. Sultan M. Mansyur, Bukit Lama, Kec. Ilir Barat I. Palembang City. While the data collection method in this study is in the form of observation, interviews, documentation. Based on the results of the study. Risks in shipping JNT goods are Social, Physical, Customer and Competition factors. The obstacles are delays, wrong addresses, damage and loss of goods. To prevent or minimize the occurrence of risks, JNT issues Standard Delivery Terms (SSP). Review of Islamic Economics on Risk Management in the Delivery of Goods Services JNT Express Palembang Branch is not contrary to Islam.
Downloads
References
Agustina, Y., Pratikto, H., Churiyah, M., & Dharma, B. A. (2019). Pentingnya Penyuluhan Sertifikasi Jaminan Produk Halal Untuk Usaha Kecil Menengah (UKM). Jurnal Graha Pengabdian , 1 (2), 139-150.
Ahmad, M., & Suhendri, A. (2018). Analisis Manajemen Risiko (Kajian Kritis terhadap Perbankan Syariah di Era Kontemporer). Jurnal Ekonomi Syariah , 5:1.
Anggitasari, M., & Putra, T. B. (2020). Pendampingan Pengelolaan Keuangan Usahadan Pembukuan Sederhana pada Warung Sembako di Desa Karangandong, Kelurahan Metuk, Kecamatan Mojosongo, Kabupaten Boyolali. SENYUM Boyolali , 2 (1), 7-10.
Anggraini G, L. K. (2019). Tanggung Jawab PT Tiki JNE Cabang Pekanbaru Terhadap Pengiriman Paket Barang Dan Dokumen Yang Tidak Sampai Pada Alamat Tujuan Penerimaan . (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau) .
Arifudin, O., Wahrudin, U., & Rusmana, F. D. (2020). Manajemen risiko. Bandung: Widina.
Asry Novianty, M. K. (2017). Konsep Kebidanan. Jakarta: Fakultas Keddokteran dan Kesehatan Universitas Muhammadiyah Jakaarta.
Aulia, N. (2021). Studi komparatif strategi peningkatan layanan dan kepercayaan konsumen antara jasa pengiriman barang JNE dan J&T di Kota Palangka Raya. Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya .
Bappenas. (2015). Rencana Pembangunan Nasional Jangka Menengah 2015-2019. Jakarta: Bappenas.
Bohari, I. (2013). AUDIT OPERASIONAL ATAS SISTEM DAN PROSEDUR PENGIRIMAN BARANG PADA JNE (JALUR NUGRAHA EKAKURIR) CABANG MAKASSAR.
Budiarto, R., Putero, S. H., Suyatna, H., & Astuti, P. (2019). Pengembangan UMKM Antara Konseptual dan Pengalaman Praktis. Yogyakarta: Badan Penerbit dan Publikasi UGM Press.
Darmawi, H. (2016). Manajemen Risiko Edisi 2. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Ding, J., Hermawati, D., & Subakti, H. (2020). Analisis Media Pembelajaran Daring DI Era Pandemi Covid-19 Pada Kelas III SD Negeri 027 Samarinda Ulu. Jurnal Pendidikan , 1 (2).
Diva, A. (2021). Pintar Pembukuan Sederhana Untuk UMKM. Yogyakarta: Diva Dress.
Eho, P., Sabtu, B., & Armadianto, H. (2019). Pengaruh konsentrasi dan lama perendaman dalam kapur pada proses pembuatan kerupuk kulit bali. Jurnal Perternakan Lahan Kering , 1(2), 309-320.
Emarawati, J. A. (2022). Tinjauan Umum Manajemen.
Fajar. (2022, Oktober 1). Proses dalam pengiriman barang pada jasa JNT Express cabang Palembang . (Yuliana, Interviewer)
Farelya, G. (2018). Etikolega dalam pelayanan kebidanan.
Faridl, M. (2016). Rancang Bangun Sistem Administrasi Pengiriman Barang Berbasis Web di PT Graha Prima. Repositori Universitas Dinamika .
Hanafi, M. (2016). Manajemen Risiko. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Harahap, & Safri, S. (2015). Analisis Kritis Atas Laporan Keuangan, Edisi Kesebelas. jakarta: Rajawali Pers.
Harrison, J. R., & Walter, T. (2012). Akuntansi Keuangan, IFRS Edisi Kedelapan. Jilid 1. Jakarta: Erlangga.
Hery. (2013). Auditing (Pemeriksaan Akuntansi I), Cetakan Pertama. Jakarta: CAPS.
Hubaedah, A. (2019). Mutu Pelayanan Kebidanan. Semarang: SPASI MEDIA.
Indonesia, I. A. (2015). Pernyataan Standar Akuntansi Keuangan.
Indrawati, N. K., Ubud, S., Djumilah, H., & Nur, S. (2012). Manajemen Risiko Berbasis Spiritual Islam. Jurnal Ekonomi dan keuangan , 16 : 2.
Iryadi, R., Prihartini, A. R., & Irmawati, S. (2019). Hubungan Mutu Pelayanan Kebidanan dengan Kepuasan Pasien di Ruang Rawat Inap Kebidanan. Jurnal Kesehatan Pertiwi , 1 (2).
Jaka. (2022, Oktober 2). Risiko dalam pengiriman barang . (Yuliana, Interviewer)
Jamil, N. A. (2020). Analisis Mekanisme Praktik Jual Beli Followers Dalam Perspektif Ekonomi Islam Di Media Sosial Instagram. EKSISBANK , 4 (1).
Jeni, W., Putri, E. G., & Liviawati. (2020). Pentingnya Penerapan Pengelolaan Keuangan Bagi UMKM. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis , 1 (17), 56-62.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SANTRI : Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.