Peran Ekonomi Syariah dalam Pengelolaan UMKM Berbasis Media Sosial
DOI:
https://doi.org/10.61132/santri.v2i6.969Keywords:
Sharia Economics, umkm, Social MediAbstract
This research aims to analyze the role of sharia economics in the management of social media-based Micro, Small and Medium Enterprises (UMKM). The development of information technology, especially social media, has opened up new opportunities for MSMEs to access wider markets. However, amidst the dynamics of the digital market, the application of sharia economic principles in managing social media-based MSMEs is very important to maintain business sustainability and ensure fair and transparent transactions.. By implementing business models such as mudharabah and musyarakah, social media-based UMKM can optimize financing potential without dependence on interest, as well as strengthen relationships with customers through ethical transactions. The research results show that the application of sharia economics in managing social media-based MSMEs not only improves business performance, but also has a positive impact on brand strengthening, customer loyalty and social empowerment. However, the main challenge in implementing sharia economics in social media-based MSMEs lies in the limited education and understanding among business actors.
Downloads
References
Al Farisi, S., Iqbal Fasa, M., & Suharto. (2022). Peran Umkm (Usaha Mikro Kecil Menengah) Dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. Jurnal Dinamika Ekonomi Syariah, 9(1), 73–84. https://doi.org/10.53429/jdes.v9ino.1.307
Aliyah, A. H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64–72. https://doi.org/10.37058/wlfr.v3i1.4719
Devi, Y. D., Nurhayati, N., Saefurrohman, G. U. S., & Rakhmat, R. (2022). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Sosial Yang Efektif Dan Kualitas SDM Terhadap Tumbuh Kembang Umkm Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Falah Journal of Sharia Economic Law, 3(2), 17–40. https://doi.org/10.55510/fjhes.v3i2.137
Farina, K., & Opti, S. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Sistem Informasi Akuntansi Dan Penggunaan Teknologi Informasi Terhadap Kinerja Umkm. Jesya, 6(1), 704–713. https://doi.org/10.36778/jesya.v6i1.1007
Hidayat, R. (2022). Peran UMKM dalam Pengembangan Ekonomi Lokal di Indonesia. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 25(2), 123–135.
Kusuma, M., & Fahamsyah, M. H. (2023). Strategi Pemasaran Digital Dalam Pengembangan Usaha Umkm Ayam Petelur Di Bojonegoro. Jurnal Investasi, 9(4), 237–248. https://doi.org/10.31943/investasi.v9i4.299
Mardiana, R., Yani, R., Renita, & Andiny, N. (2024). The Role of Islamic Fintech in Promoting Entrepreneurship and Sharia-Based SMEs. Research Accounting and Auditing Journal, 1(Januari), 19–25.
Maria, V., Fauzan Hidayatullah, A., Emmelly Devy Tunning Putri, U., Sabilah, R., Nurul Mursidah, N., Putri Ramdhany, L., Aqsyal Syauqi, F., & Artikel, I. (2024). Pemanfaatan Pemasaran Melalui Media Sosial Terhadap UMKM di Kota Serang How to cite. Benefits: Journal of Economics and Tourism, 1(1), 1–15.
Mujib, H., Tresna Aristhantia, I., Rizal, S. S., Afrianti, L., Agustina, R. L., & Salsabila, S. S. (2022). Pemberdayaan Masyarakat Melalui Forum Diskusi Akad Ekonomi Syariah: Laporan Pengabdian Masyarakat di Desa Cineam Kecamatan Cineam. 2(2), 2022.
Munthe, A., Yarham, M., & Siregar, R. (2023). Peranan UMKM terhadap perekonomian Indonesia. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi, 2(3), 593–614.
Putra, A. C., Kovaldo, C., Hendrata, G. P., Wijaya, H. A., Aurelia, J. J., Yovian, V., & Subagyo, E. E. (2020). Analisis Faktor Dan Penerapan Metode Perkembangan Usaha Mikro Kecil Menengah: Usaha Camilan Olahan Jamur. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Indonesia, 2(2), 188–219. https://doi.org/10.21632/jpmi.2.2.188-219
Riyoko, S., & Lofian, B. (2021). Model Pengembangan Strategi Pemasaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Daya Saing Umkm Di Jepara. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 21(2), 113–120. https://doi.org/10.29103/e-mabis.v21i2.482
Rustyawati, D., & Siswoyo. (2023). Pengembangan Kewirausahaan Berkelanjutan dalam Pendidikan: Pendekatan Berdasarkan Prinsip-prinsip Ekonomi Islam INFO ARTIKEL ABSTRAK. Jurnal Perbankan Syariah , 3(2), 61–75.
Suhairi, Siregar, I. S., Nurhadiah, Leli, N., & Handayani, R. T. (2023). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Alat Komunikasi Massa dalam Memperluas Jangkauan dan Meningkatkan Interaksi dengan Konsumen. Jurnal Mirai Management, 8(2), 436–444.
Yolanda, C. (2024). Peran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Pengembangan Ekonomi Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 170–186. https://doi.org/10.36490/jmdb.v2i3.1147
Yusuf, N., Ibrahim, F., & Ibrahim, F. (2024). Assessing Labor Wage Systems in Companies from an Islamic Legal Perspective Menilai Sistem Pengupahan Buruh Di Perusahaan Dalam Perspektif Hukum Islam. 10(2), 417–426.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SANTRI : Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.