Analisis Peningkatan Ekonomi Masyarakat Pada Usaha Sanjai di Kecamatan Harau Kabupaten Lima Puluh Kota

Authors

  • Rahma Andriani Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Khadijah Nurani Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jepi.v2i1.432

Keywords:

Analysis, Improvement, Economy

Abstract

This research is based on the obstacles experienced by sanjai owners in Harau District are limited capital, marketing, suppliers who are often stuck or late in coming so that it disrupts the smoothness of the sales process. And also the sanjai problem faced by the sanjai owner himself is the increase in the price of raw materials which causes an increase in sanjai production costs so that it ultimately affects the income of a sanjai cracker entrepreneur.The method of this research is descriptive qualitative. This research is motivated by the decline in sanjai business income during the Covid-19 pandemic. Then also accompanied by an increase in the price of raw materials which resulted in increased production costs so that the selling price also increased. If the seller does not increase the selling price, the business will suffer losses. With the sanjai business, it can improve the community's economy and also open up jobs for people who are not yet working. The way sanjai owners survive in the era of many competitors is to offer lower prices, work with travel drivers and improve service to consumers. The obstacle that sanjai owners also experience is capital. For limited capital, sanjai owners can be assisted by family or seek loans from outside parties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Budiman, J. & Herkulana. (2021). Peran UMKM dalam penyerapan tenaga kerja di kota pontianak. Jurnal Ekonomi Integra, 11(2),

Danil, M. (2013). Pengaruh pendapatan terhadap konsumsi pada pegawai negeri sipil di kantor bupati kabupaten bireuen. Jurnal Ekonomika, 4 (7),

Dapayanti, K. & Nufzatutsaniah, (2020). Pengelolaan wakaf produktif terhadap peningkatan perekonomian masyarakat tangerang selatan. Jurnal Ilmiah Manajemen Forkamma, 4 (1),

Deli Safitri, & Andy Riski Pratama. (2022). Analisis Strategi Personal Selling pada Produk Funding di PT. BPR Syariah Carana Kiat Andalas Cabang Payakumbuh. Jurnal Publikasi Ilmu Manajemen, 1(4), 244–259. https://doi.org/10.55606/jupiman.v1i4.998

Elvonny, T. K. dkk. (2022). Lanskap linguistik nilai-nilai pada tanda toko sanjai di bukittinggi dan agam, Jurnal Kata, 6 (2),

Harahap I. S. (2018). Upaya peningkatan ekonomi masyarakat melalui pengembangan usaha agribisnis pedesaan (PUAP)..., 2 (2),

Ilmi, N. A. (2021). Peran UMKM dalam mengurangi tingkat pengangguran masyarakat dan strategi UMKM ditengah pandemi covid-19. Jurnal Manajemen Bisnis, 18(1),87. https:

Karim, Adiwarman. (2007). Ekonomi Mikro Islam. Edisi Ketiga. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Maulidah, F. L. & Oktafia R. (2020). Strategi pengembangan usaha kecil dan mikro serta dampak kesejahteraan masyarakat desa kweden kecamatan tarik kabupaten sidoarjo. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. Volume 6. Nomor 3.

Nursyamsiah, S. & Qomaruddin. (2021). Peningkatan ekonomi masyarakat melalui inovasi produk olahan ubi. Jurnal Pengabdian Masyarakat Almujtamae, 1(3),

Pujoalwanto, Basuki. (2014).Perekonomian Indonesia Tinjauan Historis, Teoritis dan Empiris, Cetakan 1, Yogyakarta: Graha Ilmu.

Rachim, Abdul. (2015).Ekonomi Pembangunan. Yogyakarta: CV Andi Offset.

Salam, A. & Makhtum A. (2022). Implementasi Jaminan Produk Halal Melalui Sertifikasi Produk Halal pada Produk Makanan dan Minuman UMKM Di Kabupaten Sampang. Qawwam: The Leader’s Writing. Volume, 3(1),

Saragih R. dkk. (2018). Pengaruh biaya produksi terhadap keuntungan industri roti dan kue di kota palembang. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 16(1),

Sidiq, Umar dkk. (2019).Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan. Ponorogo: CV. Nata Karya.

Sukirno, Sadono. (2006). Makro Ekonomi Teori Pengantar, Edisi Ketiga. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Suprihatmi & Susanti, R. (2019). Strategi ekonomi kreatif untuk mengembangkan UMKM (survey pada pengusaha wedangan kafe di surakarta). Research Fair Unisri, 3(1),

Syamsuri & Yamin A. N. (2023). Pengaruh Metode Mengaji Tudang dalam Peningkatan Pengetahuan Pembaca..., 12(1),

Wijaya, A. (2012). Pengaruh kapasitas produksi dan mutu SDM terhadap omzet usaha dan profit usaha pada usaha kecil di kota samarinda. Forum Ekonomi, 15(2),

Wulandari, D. I. (2022). Peningkatan perekonomian di indonesia melalui pasar bebas. Jurnal Inovasi Sektor Publik, 2(1),

Yusdha N. A. dkk. (2022). Strategi peningkatan perekonomian masyarakat pada masa covid-19 di langkat, binjai, dan karo, Jurnal Al-Ijtimaiyyah, 8(2),

Downloads

Published

2024-02-17

How to Cite

Rahma Andriani, & Khadijah Nurani. (2024). Analisis Peningkatan Ekonomi Masyarakat Pada Usaha Sanjai di Kecamatan Harau Kabupaten Lima Puluh Kota. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 2(1), 93–100. https://doi.org/10.61132/jepi.v2i1.432

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.