Peran Kepemimpinan Inklusif terhadap Kinerja Tim Organisasi Mahasiswa di STIE Mahardhika Surabaya

Authors

  • Agus Wahyudi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardika Surabaya
  • Muhamad Dannil Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardika Surabaya
  • Andini Cahya Dwi Malini Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardika Surabaya
  • Dela Arianti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardika Surabaya
  • Siti Asih Dwi Anggraeni Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Mahardika Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/menawan.v3i3.1377

Keywords:

Inclusive Leadership, Student Organizations, Team Performance

Abstract

During the globalization age, culturally and ethnically diverse organizations are increasing. To overcome differences and create a harmonious and productive work environment, inclusive leadership is essential. In student organizations, leadership plays an important role in producing effective teams. In the context of the diversity of student organization members of STIE Mahardhika Surabaya, this study attempts to explain how inclusive leadership practices affect team performance. This study conducted a descriptive qualitative study involving observation, documentation, and in-depth interviews and research on two student organizations, UKM Jurnalistik and PMII. The study showed that an open inclusive leadership style in UKM Jurnalistik was able to increase two-way communication, member participation, and a sense of belonging to the organization, which had a positive impact on team performance. Meanwhile, a more structural but still inclusive leadership style in PMII was also able to increase two-way communication, member participation, and a sense of belonging to the organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdi, M. (2025). Alamat: Jln. William Iskandar, Pasar V Medan Estate. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan, 3(1), 70–84.

Alamsyah, N. (2025). Studi pendekatan kontingensi dalam kepemimpinan di Institut Agama Islam Hidayatullah Batam: Peran. Jurnal Kepemimpinan dan Pendidikan Islam, 3(1), 82–89.

Ambarwati, S. D. (2022). Strategi penguatan kepemimpinan dalam organisasi mahasiswa. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 45–55.

Basri, M. (2021). Kepemimpinan transformatif dalam organisasi kampus. Jurnal Pendidikan dan Kepemimpinan, 6(2), 120–130.

Cahyono, T. W. (2020). Komunikasi efektif dalam pengelolaan organisasi mahasiswa. Jurnal Ilmu Komunikasi Nusantara, 4(1), 15–25.

Desember, N., Naibaho, M. A., & Siregar, H. (2023). Kepemimpinan inklusif dalam proses pembangunan komunitas dengan mendorong partisipasi dan pemberdayaan anak muda. Sewagati: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(4).

Dewi, R. A. (2022). Peran organisasi mahasiswa dalam pembentukan karakter kepemimpinan. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(2), 88–98.

Handayani, S., & Husen, M. A. (2025). Di balik layar: Tantangan dan peluang dalam mengimplementasikan pendidikan petualangan di organisasi mahasiswa. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 951–957.

Hendra, F. (2018). Peran organisasi mahasiswa dalam meningkatkan mutu pembelajaran keterampilan berbahasa Arab. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 5(1), 103–120. https://doi.org/10.15408/a.v5i1.7480

Hidayat, Z. (2023). Pengaruh partisipasi organisasi terhadap keterampilan sosial mahasiswa. Jurnal Ilmu Sosial dan Politik, 8(3), 110–119.

Kantari, M. A., Agustini, P. L., Saradela, K., Muhaili, L., & Hirwandi, L. (2025). Analisis peran kepemimpinan inklusif berdasarkan masa kerja terhadap kolaborasi dan komunikasi di sekolah. Jurnal Praktisi Administrasi Pendidikan, 9(1). https://doi.org/10.29303/jpap.v9i1.803

Lestari, A. D. (2021). Pengembangan soft skill melalui kegiatan organisasi intra kampus. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(1), 66–75.

Nababan, O., & Suharti, L. (2022). Pengaruh faktor kepercayaan, komitmen, komunikasi, dan kohesivitas terhadap kinerja tim virtual. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 10(1), 57–72. https://doi.org/10.26740/jepk.v10n1.p57-72

Prasetya, B. R. (2022). Kolaborasi dan kepemimpinan mahasiswa dalam pengelolaan program sosial kampus. Jurnal Kepemudaan dan Pemberdayaan, 5(2), 42–50.

Rahmawati, M., Febrianti, A. A., Novita, A. Y. U., & Nurhalizah, S. (2023). Menciptakan tim kerja dan kinerja yang efektif dalam organisasi Ikatan Mahasiswa Kuningan (IMK). https://doi.org/10.31219/osf.io/bpha8

Rohmah, Z. N., Etikariena, A., & Salendu, A. (2023). Kepemimpinan inklusif dan voice behavior pada karyawan: Menguji peran budaya inovatif. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 11(2), 172–187. https://doi.org/10.30996/persona.v11i2.7837

Syahrir, M. (2020). Efektivitas tim dalam organisasi kemahasiswaan: Tinjauan dari aspek komunikasi dan peran. Jurnal Manajemen Organisasi, 7(2), 102–112.

Downloads

Published

2025-05-20

How to Cite

Agus Wahyudi, Muhamad Dannil, Andini Cahya Dwi Malini, Dela Arianti, & Siti Asih Dwi Anggraeni. (2025). Peran Kepemimpinan Inklusif terhadap Kinerja Tim Organisasi Mahasiswa di STIE Mahardhika Surabaya. MENAWAN : Jurnal Riset Dan Publikasi Ilmu Ekonomi, 3(3), 32–40. https://doi.org/10.61132/menawan.v3i3.1377

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.