Pengaruh Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan Mahasiswa Banten dalam Transasi Online Sebagai Alat Pembayaran Elektronik

Authors

  • Akbar Pratama Aditya Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam
  • Nova Aris safitri Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam
  • Pinkan Dwi Ananda Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam
  • Wahyu Hidayat Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam
  • Hadi Perwisto Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam
  • Fitri ITB Nobel Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/santri.v2i4.758

Keywords:

service quality, costumer satisfaction

Abstract

With the rapid development of technology and the Internet, more and more people are using electronic payments as a convenient solution for online transactions. The aim of this research is to show and analyze how service quality influences user satisfaction with the DANA electronic payment application. DANA is a platform that supports non-cash payments and mobile payments. This research uses quantitative methods by collecting data through questionnaires distributed to 30 Banten students using DANA. Data analysis was carried out using multiple regression as well as the t test, F test, and coefficient of determination test. The research results show that reliability, guarantee, and responsiveness can have a significant impact on user satisfaction. Overall, reliability, security, and responsiveness also have a significant impact on user satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

LF MULYO 2015.UNIVERSITAS katolik soegipranata jawa tengfah.

Endah Merendah,Delisman Jaya Hulu,Diva Rifdah , Universitas Mahakarya Asia ,Pengaruh Kualitas Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan Pengguna Dalam Melakukan Transaksi Onlinesebagai Alat Pembayaran Elektronik (E-Payment) Di Daerah Istimewa Yogyakarta, Jurnal Economia Vol3 ,Nomor 3, Maret 2024

Abrilia, N., & Tri, S. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap

Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana Di Surabaya. Jurnal Pendidikan

Tata Niaga, 8(3), 1006–1012.

Afidah Hissi , H. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan

Pelanggan. Journal On Education, Volume 05, No. 03.

Cahya, I. (2020, Januari 30). DANA Catat 35 Juta Jumlah Pengguna Di 2019. Dipetik Juni

, 2022, Dari Merdeka.Com: Https://M.Merdeka.Com/Teknologi/Dana-Catat-35-Juta-Jumlah-Pengguna-Di- 2019.Html

Ghozali. (2009). Aplikasi Analisis dengan program SPSS. Universitas Dipenogoro.

Semarang. Gunawan, A., Wahyuni, N., & Sheka, V. (2021). Kualitas Pelayanan

Aplikasi DANA Terhadap Kepuasan Konsumen Quality Of “DANA” Application

Services On Consumer Satisfaction. Maranatha.edu.

Hidayat, A. (2012). Regresi Linear Sederhana dengan SPSS. Diambil kembali dari www.statistikian.com: https://www.statistikian.com/2012/08/regresi-linear sederhana-

dengan- spss.html

Hidayat, A. (2013). Uji Normalitas dan Metode Perhitungan. Dipetik 2022, dari

statistikian.com: https://www.statistikian.com/2013/01/uji-normalitas.html

Hidayat, A. (2018). Regresi Linear Berganda. Dipetik 2022, dari

statistikian.com/2018/01/penjelasan- tutorial-regresi-linear-berganda.html

Hoofnagl, Chris Jay, Urban, Jennifer , M., & Su Li. (2012). Mobile Payments: Consumer

Benefits and New Privacy Concerns. BCLT Research Paper.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sunyoto, D. (2014). Konsep Dasar Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen.

Yogyakarta: CAPS.

Susanti, S. (2021). Analisis Penerimaan Pengguna DANA Sebagai Media PembayaranPada

Marketplace Lazada Menggunakan TAM. Indonesian Journal on Computer and

Information Tecnology, Vol 6, No 2.

Sutanto, E., & Yessica, Y. (2020). Analisis Pemilihan Aplikasi Pembayaran. 10(121), 53 69. Sutrisno Hadi. (2002). Metodologi Research. Yogyakarta:Andi Offset,Edisi Revisi,136.

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran (3rd ed.). Yogyakarta: Andi.

Tjiptono, F., & G. Chandra. (2011). Service, Quality And Satisfaction Edisi 3. yogyakarta:

Andi. Yesidora, A. (2022, Maret 21). Profil DANA, Dompet Digital Bagian Grup

Emtek dan Sinarmas. Dipetik Mei 15, 2023, dari katadata.co.id:

https://katadata.co.id/intannirmala/ekonopedia/623835fd7de77/profil-dana-dompet-

digital-bagian-grup-emtek-dan-sinarmas

Downloads

Published

2024-07-04

How to Cite

Akbar Pratama Aditya, Nova Aris safitri, Pinkan Dwi Ananda, Wahyu Hidayat, Hadi Perwisto, & Fitri. (2024). Pengaruh Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan Mahasiswa Banten dalam Transasi Online Sebagai Alat Pembayaran Elektronik. SANTRI : Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Islam, 2(4), 132–141. https://doi.org/10.61132/santri.v2i4.758

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)