Analisis Faktor-Faktor Tunggakan Rekening Air Pada Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara

Studi Kasus pada PDAM Tirtanadi Cabang HM Yamin

Authors

  • Aulia Ramadani Pane Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nur Fadhillah Ahmad Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jepi.v2i1.257

Keywords:

Arrears, Customers, Tariffs

Abstract

PDAM Tirtanadi is a company that provides clean water services to the general public, especially residents of HM Yamin and the surrounding area. PDAM Tirtanadi runs its operations with profits from customers who use its services. However, due to the large number of customer arrears, especially at the HM Yamin branch, the income received by PDAM Tirtanadi is less. The aim of this research is to identify variables that have the potential to cause customer water account arrears at the Tirtanadi Regional Drinking Water Company (PDAM) HM Yamin Branch. This study uses qualitative descriptions. In addition, during the research process, this research was carried out through observations, interviews and interviews, and document analysis. The research results show that the factors that cause water bill arrears include; 1) Customer economics; 2) Water is not running; 3) Water quality; 4) Buried meters; 5) Customer behavior to delay payment; and 6) Usage soars.

References

Adriansyah, M., & Nurwani. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Menyebabkan Tunggakan Pembayaran Rekening Air Pelanggan pada Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Tirtanadi Cabang Medan Kota.

Arnani, P. (2016). Langkah-Langkah Efektif Menyusun SOP (Standart Operating Procedures). Jakarta: Rineka Cipta.

Hanum, F. (2019). Analisis Penyebab Tunggakan Rekening Air pada Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Niaga dan Bisnis Vol 3, No. 1, 7.

Hartono, Jogiyanto, & Triyono. (2000). Hubungan Kndungan Informasi Arus Kas, Komponen Arus Kas dan Laba Akuntansi dengan Harga atau Return Saham. Jurnal Riset Akuntansi Indonesia Vol 3, No. 1, 54-68.

Kadir, A. R. (2013). Manajemen Pemasaran Jasa. Bogor: PT Penerbit IPB Press.

Kotler, Phillip, & Keller, K. L. (2007). Manajemen Pemasaran. Jakarta: PT Indeks.

Kotler, Phillip, & Keller, K. L. (2007). Manajemen Pemasaran Jilid 1, Edisi 12. Jakarta: PT Indeks.

Kuncoro, M., & Suharjono. (2002). Manajemen Perbankan Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: BPFE.

Mangkunegara, & Prabu, A. (2009). Perilaku Konsumen. Bandung: PT. Refika Aditama.

Muchtar, A. A. (2016). Analisis Unit Cost Pemeriksaan USG Abdomen dengan Motode Activity Based Costing (Studi Kasus di RS PKU Muhammadiyah Yogyakarta). Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.

Mulyono, T. P. (1996). Manajemen Perkreditan Bagi Bank Komersil. Yogyakarta: BPFE.

Mulyono, T. P. (2001). Manajemen Perkreditan Bagi Bank Komersial. Yogyakarta: BPFE.

Pemaparan oleh Menteri pendayagunaan Aparatur Negara (Permenpan No.PER/21/M-PAN/11/2008)

Peraturan Menteri Dalam Negeri Republik Indonesia Nomor 71 Tahun 2016

Peter J, P., & Jerry C., O. (2000). Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran, Jilid pertama, Edisi 4. Jakarta: Erlangga.

Soemohadiwidjojo, A. T. (2015). Mudah Menyusun SOP. Jakarta: Penerbit Pila.

Surat Keputusan Direksi Bank Indonesia (BI) No. 32/268/KEP/DIR tanggal 27 Pebruari 1998

Susilo, Y. S., Triandaru, S., & Santoso, A. T. (2006). Bank dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: Salemba Empat.

Suyatno, T., & dkk. (2007). Dasar-Dasar Perkreditan (Edisi Keempat). Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Tirtanadi, P. (2023, Desember 12 ). PDAM Tirtanadi . Diambil kembali dari PDAM Tirtanadi: http://tirtanadi.co.id

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 1962 Tentang Perusahaan Daerah

Zeithaml, A, V., Bitner, M. J., & Gremler, D. D. (2009). Service Marketing-Integrating Customer Focus Across The Firm (5 th ed). New York: McGraw-Hill

Downloads

Published

2024-01-03

How to Cite

Aulia Ramadani Pane, & Nur Fadhillah Ahmad Hasibuan. (2024). Analisis Faktor-Faktor Tunggakan Rekening Air Pada Perusahaan Daerah Air Minum (PDAM) Tirtanadi Provinsi Sumatera Utara: Studi Kasus pada PDAM Tirtanadi Cabang HM Yamin. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 2(1), 33–46. https://doi.org/10.61132/jepi.v2i1.257