Urgensi Sertifikasi Halal dalam Meningkatkan Pertumbuhan Ekonomi Syariah di Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.61132/jepi.v2i1.305Keywords:
Urgency, Halal Certification, Sharia EconomyAbstract
This study aims to determine the extent of the urgency of halal product certification in increasing Islamic economic growth in Indonesia. The method used is library research. The results of the study show that the urgency of halal certification in the growth of the Islamic economy in Indonesia is: (1) Halal certification is an instrument in the halal chain in the Islamic economy; (2) Halal certification encourages Indonesia's achievements through the implementation of its sharia economic system, and (3) Halal certification plays a role in increasing the quantity of economic growth in Indonesia. The research implication is as a reference and motivation for stakeholders, government and society in accelerating halal certification for target products. The novelty of research is the urgency in the movement for halal certification to move to increase the growth of the Islamic economy in Indonesia.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2022). Buku Metode Penelitian Kualitatif. Makasar: Syakir Media Pers.
Aditya, T. (2022). Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal, Dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Produk Makanan Halal (Studi Pada Mahasiswa Muslim Institut Teknologi Sumatera).
Al-Fatih, S. (2022). Urgensi Sertifikasi Halal MUI Bagi Pengusaha Makanan Dan Minuman Di Kota Malang. Jurnal Dedikasi Hukum, 2(1), 64–74.
Alya Hamidah. (2023). Sertifikasi UMKM Halal Mampu Gerakan Roda Perekonomian Nasional. diakses di: https://halal.unair.ac.id/blog/2023/04/14/sertifikasi-umkm-halal-mampu-gerakkan-roda-perekonomian-nasional/ pada tanggal 24 Juli 2023.
Anisa, L. N. (2022). Urgensi Literasi Sertifikasi Halal Bagi Usaha Kecil Menengah (UKM) di Kabupaten Ngawi. Investama: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 8(2), 91–100.
Dan, L. P. P. O.-O., & INDONESIA, M. U. (2008). Panduan Umum Sistem Jaminan Halal LPPOM–MUI. Jakarta: LPPOM-MUI.
Erwin Haryono. (2023). Bank Indonesia Prakirakan Sektor Prioritas Halal Value Chain Tumbuh 4,5-5,3 Pada Tahun 2023. diakses pada :https://www.bi.go.id/id/publikasi/ruang-media/news-release/Pages/sp_252723.aspx pada tanggal 24 Juli 2023.
Erwin Haryono. (2023). Digitalisasi dan Rantai Pasok Halal untuk Kemafaatan Eksyar Sumatera. diakses pada: https://www.bi.go.id/id/publikasi/ruang-media/news-release/Pages/sp_2519623.aspx pada tanggal 24 Juli 2023
Firman Hindarto. (2023). Indonesia Berpeluang Memimpin Industri Halal Dunia. diakses pada: https://indonesia.go.id/kategori/feature/2794/indonesia-berpeluang-memimpin-industri-halal-dunia?lang=1 pada tanggal 24 Juli 2023.
Hudaefi, D., Roestamy, M., & Adiwijaya, A. J. S. (2021). Kepastian Hukum Sertifikasi Halal Pada Obat-Obatan Dikaitkan Dengan Jaminan Produk Halal. Jurnal Ilmiah Living Law, 13(2), 122–131.
Marini Suyuti. (2023).Indonesia Peringkat Pertama Distinasi Pariwisata Halal Terbaik Dunia. diakses di: https://kneks.go.id/berita/569/indonesia-peringkat-pertama-destinasi-wisata-halal-terbaik-dunia?category=1. pada tanggal 24 Juli 2023.
Muhammad Nur. (2021). Indonesia Raih Peringkat Pertama Islamic Finance Country Index (IFCI) Pada Global Islamic Finance Report 2021. diakses di:https://www.bi.go.id/id/publikasi/ruang-media/news-release/Pages/sp_2328321.aspx. pada tanggal 24 Juli 2023.
Muttaqin, R. (2018). Pertumbuhan Ekonomi dalam Perspektif Islam Economic Growth in Islamic Perspective. Ekonomika (Yogyakarta: BPFE, 1984), 213, 219.
Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1), 3–4.
Nurjanah, N., Murniyetti, M., Wirdati, W., & Ikhlas, A. (2022). Urgensi Sertifikasi Halal pada Coffee Shop di Indonesia. ISLAMIKA, 4(4), 903–915.
Prasetyo, Y. (2018). Ekonomi Syariah. Penerbit Aria Mandiri Group.
Rido, M., & Sukmana, A. H. (2021). Urgensi Sertifikasi Halal bagi Bisnis UMKM. JOURNAL of APPLIED BUSINESS and BANKING (JABB), 2(2).
Rofiq, N., & Utomo, S. T. (2019). Telaah Konseptual Urgensi Tertanamnya Roh Jihad Seorang Pemimpin Pendidikan Terhadap Suksesnya Pendidikan Agama Islam. Al-Idaroh: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan Islam, 3(1), 72–84.
Santi, M. (2019). Perkembangan Ekonomi Syariah di Indonesia. Jurnal Eksyar: Jurnal Ekonomi Syariah, 7(01), 47–56.
Sufyati, H., Sappeami, S., Latifah, E., Raharto, E., Jumiati, E., Selasi, D., Hutagalung, M. A. K., Athief, F. H. N., Linawati, L., & Andriani, A. D. (2022). Mengenal Lebih Dekat EKONOMI SYARIAH.
Sulistiyaningsih, N., & Shultan, S. T. A. (2021). Potensi bank syariah indonesia (bsi) dalam upaya peningkatan perekonomian nasional. Al-Qanun: Jurnal Pemikiran Dan Pembaharuan Hukum Islam, 24(1), 33–58.
Syafitri, M. N., Salsabila, R., & Latifah, F. N. (2022a). Urgensi Sertifikasi Halal Food Dalam Tinjauan Etika Bisnis Islam. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 10(1), 16–42.
Syafitri, M. N., Salsabila, R., & Latifah, F. N. (2022b). Urgensi Sertifikasi Halal Food Dalam Tinjauan Etika Bisnis Islam. Al Iqtishod: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Ekonomi Islam, 10(1), 16–42.
Warto, W., & Samsuri, S. (2020). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 98–112.
Zed, M. (2008). Metode penelitian kepustakaan. Yayasan Pustaka Obor Indonesia.