Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Dihuntap Pombewe Kabupaten Sigi
DOI:
https://doi.org/10.61132/jepi.v2i1.359Keywords:
Strategy, development, MSMEsAbstract
Pombewe Huntap is a relocation place for residents affected by disasters in Sigi Regency, Central Sulawesi, especially for residents from Oloboju, Jono Oge, Loru, and Pombewe Villages. The majority of Pombewe Huntap residents work in the agriculture, livestock and Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) sectors. MSMEs have a vital role in national economic growth, but their development in Pombewe Huntap still faces obstacles. The purpose of this research is to find the best way to develop MSMEs to improve the economy of the Pombewe Huntap community in Sigi Regency. The results showed that Pombewe Huntap MSMEs face major problems related to capital, marketing, and production. This study suggests the village government to improve existing programs to support MSMEs, including training, financial assistance, and provision of equipment, as well as consistent evaluation of results.
Downloads
References
Ariani, A., & Utomo, M. N. (2017). Kajian Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Kota Tarakan. Jurnal Organisasi Dan Manajemen, 13(2), 99–118. https://doi.org/10.33830/jom.v13i2.55.2017
Ikhsani, M. M., & Santoso, S. E. B. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Banyumas. Seminar Nasional LPPM- Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 452–457.
Idayu, R., Husni, M., & Suhandi, S. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi Kabupaten Pandeglang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1), 73. https://doi.org/10.35906/jm001.v7i1.729
Pradini, R. N. (2020). Strategi Pengembangan Badan Usaha Milik Desa (Bumdes) Di Desa Kedungturi Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Pemerintahan Dan Keamanan Publik (JP Dan KP), 57–67. https://doi.org/10.33701/jpkp.v2i1.1000
Soleh, A. (2017). Strategi pengembangan potensi desa. Jurnal Sungkai, 5(1), 32–52.
Amanah, D., & Harahap, D. A. (2018). Pengaruh Komunikasi Pemasaran Perusahaan Terhadap Kesadaran Merek Pelanggan. Jurnal Manajemen Teori Dan Terapan, 11(3), 207–216. https://doi.org/10.20473/jmtt.V11I3.%25p
Clara Ganthy Ardias, H., & Muhaqqiq, I. (2021). Strategi Pemasaran Bisnis Hampers di Hari Natal dan Tahun Baru. Bank BTPN Dan Sekolah Bisnis IPB.
Sulaeman, Suhendar. Pengembangan Usaha Kecil dan Menengah Dalam Menghadapi Pasar Regional dan Global, (Jakarta, 2004), 44
Harahap, D. A., & Amanah, D. (2020). Determinants of Consumer Purchase Decision in SMEs. International Journal of Scientific & Technology Research, 9(03), 3981– 3989. www.ijstr.org
Sukoco, A. R. F., N.P, M. W. E., & ZA, Z. (2015). Pengelolaan Modal Kerja Usaha Mikro Untuk Memperoleh Profitabilitas (Studi pada UD. Warna Jaya Periode 2011-2013). Jurnal Administrasi Bisnis, 22(1), 1–9.
Wibisono, A. (2019). Memahami Metode Penelitian Kualitatif. DJKN Kemenkeu.
Purwanto, Y. S., & Veranita, M. (2018). Pelatihan Fotografi Dasar Bagi Pelaku Usaha Kecil Dan Menengah (Ukm) Kecamatan Lengkong Kota Bandung. Jurnal Dharma Bhakti Ekuitas, 2(2), 205–211.
Hedynata, M. L., & E.D.Radianto, W. (2016). Strategi Promosi Dalam Meningkatkan Penjualan Luscious Chocolate Potato Snack. PERFORMA: Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1(1), 87–96.
Harahap, D. A. (2020a, April). Pentingnya komunikasi pemasaran menciptakan kesadaran merek. Opinions Info Brand, April(2020), 1. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.13140/RG.2.2.35170.68808