Menganalisis Rasio terhadap Laporan Keuangan pada PT. Unilever Indonesia Tbk
DOI:
https://doi.org/10.61132/jepi.v2i2.589Keywords:
Financial Performance, Liquidity Ratios, Solvency Ratios, Profitability Ratios, Unilever IndonesiaAbstract
This research aims to analyze the financial performance of PT. Unilever Indonesia Tbk during the period of 2022-2023 using financial ratios. The method used is the analysis of liquidity, solvency, and profitability ratios towards the company's financial statements. The results show that in terms of liquidity, the company's ability to meet short-term obligations is still poor and tends to deteriorate. Meanwhile, the company's leverage level is quite high, exceeding industry standards. However, in terms of profitability, the performance of PT Unilever Indonesia is quite encouraging with profit margin, return on investment, and return on equity ratios above industry standards. Overall, despite its high profitability, the company needs to improve its liquidity and capital structure to maintain long-term business continuity.
Downloads
References
Buku
Agung Anggoro, D. (2023). Analisis laporan keuangan. PT Global Ekskutif Teknologi.
Harahap, S. (2009). Analisis kritis atas laporan keuangan. PT Raja Grafindo Persada.
Horne, V. (2005). Fundamentals of financial management. Salemba Empat.
Kasmir. (2011). Analisis laporan keuangan. PT Raja Grafindo Persada.
Munawir, S. (2004). Analisis laporan keuangan. Liberty.
Syamsuddin. (2009). Manajemen keuangan perusahaan. PT Raja Grafindo Persada.
Artikel Jurnal
Anzhari, A. M. (2023). Analisis laporan keuangan untuk menilai kinerja pada PT. Unilever Indonesia Tbk. Jurnal Ilmiah Neraca: Ekonomi Bisnis, Manajemen, Akuntansi, 6(1), 10–16.
Hadi, S. (2022). Analisis laporan keuangan untuk menilai kinerja keuangan perusahaan pada PT. Unilever Indonesia Tbk (perusahaan yang terdaftar di BEI periode 2018-2020). Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Manajemen, 18(2), 108–120.
Haryani, E. M., Amelia, N., & Ghalih, M. (2022). Scientia: Journal of Multi Disciplinary Sciences, 01(2), 73–85.
Kinerja, P., PT, P., & Indonesia, U. (2024). Journal of Management and Business brand jawara dan meluncurkan brand perawatan tubuh baru Korea atas. 1(1), 87–107.
Lukman, S. D. S. (2021). Analisis laporan keuangan pada PT Unilever Indonesia Tbk. Amsir Management Journal, 2(1), 35–49.
Luthfiatul Afifah, F., Saroh, S., & Zunaida, D. (2021). Analisis laporan keuangan dalam mengukur kinerja keuangan perusahaan di Bursa Efek Indonesia. Jiagabi, 10(1), 13–22.
Mukrimatin, A. L., & Khabibah, N. A. (2021). Analisis fundamental laporan keuangan pada PT Unilever Indonesia Tbk terhadap pengambilan keputusan investasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi Kesatuan, 9(3), 523–530.
Nurliyah, E. S. (2023). Analisis laporan keuangan untuk menilai kinerja pada PT. Unilever Indonesia, Tbk. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Manajemen, 6(3), 401–409.
Ramadani, A., Aulia, F. W., & Putri, N. H. (2021). Analisis deteksi laba overstated untuk menganalisis laporan keuangan PT. Unilever Indonesia Tbk periode 2016 – 2019. Jurnal Menara Ekonomi: Penelitian dan Kajian Ilmiah Bidang Ekonomi, 7(2), 13–21.
Risalatin, D. (2022). Analisis laporan keuangan untuk mengukur kinerja keuangan (PT. Unilever Indonesia Tbk. Periode 2019-2021). Islamic Business and Finance, 3(2), 82–101.
Wahyudi, O. K., & S. (2020). Analisis rasio laporan keuangan sebagai alat pengukur kinerja keuangan perusahaan pada PT. Unilever Indonesia Tbk. Economics and Sustainable Development, 5(1), 1.
Sumber dari Internet
Unilever. (2024). Kami adalah Unilever. https://www.unilever.co.id/our-company/ diakses pada tanggal 26 April 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Ekonomi dan Pembangunan Indonesia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.