Peran Platform Weverse Sebagai Sarana Interaksi Dan Ekonomi Dalam Industri K-Pop

Authors

  • Ciek Julyati Hisyam Universitas Negeri Jakarta
  • Aline Nikita Universitas Negeri Jakarta
  • Anissa Nurul Chotimah Universitas Negeri Jakarta
  • Jemima Fathima Pasha Universitas Negeri Jakarta
  • Nadila Sahla Mulia Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jepi.v2i3.657

Keywords:

Culture, Industry, K-Pop, Music, Weverse

Abstract

Weverse is a platform launched by HYBE Corporation in 2019 and has played a central role in facilitating interactions between fans and artists in the Korean music industry (K-pop). Through exclusive access to content, direct communication with artists, and a membership system offering discounts and exclusive content, Weverse has become a "home" for K-pop fans and an important revenue source in the industry's economy. This study uses a qualitative approach with a systematic literature analysis design to explore the impact of Weverse in the K-pop industry, highlighting the importance of this platform in deepening the relationship between artists and fans as well as its contribution to the business model and economy in the Korean music industry.

References

Adinda, B. G. (2019). Komodifikasi Tenaga Kerja: Eksploitasi Social Media Specialist dalam Agensi Digital. Kaghas: Jurnal Ilmu Komunikasi Universitas Sriwijaya, 1(1), 1-8.

Alfitriah, A., & Alyatalatthaf, M. D. M. A. K-pop Idol Standard Dan Praktik Komodifikasi Pekerja Dalam Video Clip “Iu-Celebrity”. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 12(1), 19-35.

BL, N. V. Z., & Agitashera, D. (2024). Interaksi Parasosial Idol Group K-pop Enhypen Dengan Penggemar Melalui Aplikasi Weverse. BroadComm, 6(1), 88-98.

Hendrawan, D. (2018). Alienasi Pekerja Pada Masyarakat Kapitalis Menurut Karl Marx. Arete: Jurnal Filsafat, 6(1), 13-33.

Indriyanti, D. (2024). Pemanfaatan Aplikasi Weverse Sebagai Media Interaksi Dan Komunikasi Antara Grup Musik BTS dan Komunitas Penggemar ARMY (Doctoral dissertation, Universitas Nasional).

Luthfina, S., & Irwansyah, I. (2020). Studi fenomenologi: penggunaan aplikasi weverse shop oleh ARMY. Jurnal Ilmu Komunikasi, 18(3), 324-339.

Mappatunru, A., & Zainuddin, S. I. (2023). Komodifikasi Perempuan dalam Tradisi Uang Panai'. Jurnal Antropologi: Isu-Isu Sosial Budaya, 25(1), 67-77.

Nadiyya, C., & Muyasaroh, S. (2023). pengaruh media sosial weverse bts terhadap pemenuhan kebutuhan afeksi pada k-pop fandom army. Jurnal Socia Logica, 3(3), 259-269.

Novitasari, D. (2024). Pengaruh Hallyu Wave dan harga terhadap minat beli membership aplikasi Weverse pada penggemar KPop Enhypen di Jawa Timur (Doctoral dissertation, Universitas Merdeka Pasuruan).

Sangaji, R., & Rasyid, N. (2023). Komodifikasi Agama Dalam Pengelolaan Tahfiz Al-qur’an. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(1), 1-13.

Suyono, S., & Hariyanto, S. A. (2023). Pengaruh Digital Marketing Bighit Entertainment (Bts) dan minat Pembelian Album/Merchandise Terhadap Keputusan Daya Beli Fans (Studi Kasus Pada E-Commerce Weverse). Lokawati: Jurnal Penelitian Manajemen dan Inovasi Riset, 1(4), 133-142.

Syafikarani, A. (2021). Analisis Strategi Digital Marketing dalam Pemasaran Album K-Pop (Studi Kasus: Weverse Shop–BTS). Jurnal Tanra, 8(1).

Tofani, A. Z. (2023). Weverse Sebagai Sarana Komunikasi Fans Dengan Idol (Studi Pada Interaksi Seventeen Dan Carat). Prosiding Konferensi Nasional Sosial Dan Politik (Konaspol), 1, 349-358.

Published

2024-06-13

How to Cite

Ciek Julyati Hisyam, Aline Nikita, Anissa Nurul Chotimah, Jemima Fathima Pasha, & Nadila Sahla Mulia. (2024). Peran Platform Weverse Sebagai Sarana Interaksi Dan Ekonomi Dalam Industri K-Pop. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 2(3), 76–86. https://doi.org/10.61132/jepi.v2i3.657

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.