Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Manajemen Pelayanan Publik Pada Kantor Lembang Sa’tandung Tana Toraja
DOI:
https://doi.org/10.61132/menawan.v1i6.69Keywords:
Satisfaction, Public Services, Lembang Sa'tandungAbstract
. This research aims to determine the level of public satisfaction with public services at the Sa'tandung Lembang Office, Saluputti District, Tana Toraja Regency. This type of research is quantitative descriptive research. The data collection techniques used in this research were interviews, observation, documentation and questionnaires. The data analysis technique uses analysis and interpretation of the Community Satisfaction Survey (SKM). The results of research and discussion regarding the level of public satisfaction with public services at the Sa'tandung Lembang Office, Saluputti District, Tana Toraja Regency based on PermenPAN-RB number 14 of 2017 are seen from the 9 elements that have been implemented, so the SKM value obtained after conversion is a service SKM unit of 87 .75 service quality B which means Good. Based on indicators of public satisfaction with public services at the Sa'tandung Lembang Office, the SKM element was obtained whose highest value was cost reasonableness = 4 with a conversion value of 100, very good performance, and the lowest element was completion. time = 3.31, conversion value 82.75, good performance.
Downloads
References
Abdussamad, Z. (2021). Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat Dalam Pelayanan Publik(Studi Kasus Gorontalo Utara). Kajian Ilmu Administrasi, 45-62.
Ananda Rusyadi, F. M. (Januari 2018). Statistik Pendidikan (Teori dan Praktik Dalam Pendidikan). MEDAN: CV.WIDYA PUSPITA.
Anugrah Krishna, S. W. (2020). Kualita Pelayanan Jasa Akomodasi. Gorontalo: Ideas Publishing.
Chandra Teddy, C. S. (2020). Service Quality, Consumer Satisfaction,dan Consumer Loyality: Tinjauan Teoritis. Malang: CV IRDH.
Daryanto&Setyobudi. (2014). Konsumen dan Pelayanan Prima. Yogyakarta: Gava Media.
Hardani. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV.Pustaka ilmu Group Yogyakarta.
Hayat. (2017). Manajemen Pelayanan Publik. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada.
Ismail, N. (2019). Kualitas Pelayanan Publik. Surabaya: Media Sahabat Cendekia.8.
Juisal.(2015). Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat Dalam Pelayanan Publik Kependudukan Di Kelurahan Labuan Kecamatan Wakorumba Utara Kabupaten Buton.Skripsi.Program Pascasarjana Universitas Terbuka Jakarta.
Kasmir. (2017). Costumer Service Excellent:Teori dan Praktik. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Markoni. (2017). Analisis Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik Pada Kantor Kecamatan Gading Cempaka Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Sosial dan Politik, 6, 1-5.
Meithiana, I. (2019). Pemasaran Dan Kepuaan Pelnggan. Surabaya: Unitomo Press.
Mubarok, N. S. (2019). Pelayanan Publik Kontemporer. Bandung: Administrasi Publik Fakultal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik UIN Sunan Gunung Djati.
Mursyidah Lailul, C. I. (2020). Buku Ajar Manajemen Pelayanan Publik. Sidoarjo, Jawa timur: UMSIDA press.
Nofranita, W. (2017). Persepsi Masyarakat Terhadap Kualitas Pemalayan Publik Pada Kantor Pemerintah Daerah. Menara Ilmu, 137-146.
Peraturan Menteri Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Republik Indonesia Nomor 14 Tahun 2017
Sellang Kamaruddin, J. M. (2019). Strategi Dalam Peningkatan Kualitas Pelayanan Publik. CV.PENERBIT QIARA MEDIA.
Septiani Putri Rinata.(2019). Tingkat Kepuasan Masyarakat Terhadap Kualitas Pelayanan Publik Desa(Studi kasus desa Way Galih Kecamatan Tanjung Bintang Lampung Selatan).Skripsi.Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas Lampung Bandar Lampung.
Slamet Haryanto, H. D. (2021). Analisis Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik Di Kantor Desa Tanggaran Kecamatan Pule Kabupaten Trenggalek. Jurnal Ilmu Sosian Dan Politik, 307-327.
Sri, M. (2014). Pelayanan Publik, Pelayanan Terpadu Administrasi Kecamatan. Bandung: CV. Indra Prahasta.
Suandi. (2019). Analisis Kepuasan Masyarakat Terhadap Pelayanan Publik Berdasarkan Indeks Kepuasan Masyarakat di Kantor Kecamatan Belitang Kabupaten Oku Timur. Jurnal Ilmu Administrasi dan Studi Kebijakan, 13-22.
Tjiptono. (2015). Pemasaran Strategi. Yogyakarta: Andi.
Wiwik, S. (2018). Kualitas Layanan: Teori dan Aplikasinya. Jawa Timur: USMIDA press.