Pengaruh Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan Mahasiswa Banten dalam Transasi Online Sebagai Alat Pembayaran Elektronik
DOI:
https://doi.org/10.61132/santri.v2i4.758Keywords:
service quality, costumer satisfactionAbstract
With the rapid development of technology and the Internet, more and more people are using electronic payments as a convenient solution for online transactions. The aim of this research is to show and analyze how service quality influences user satisfaction with the DANA electronic payment application. DANA is a platform that supports non-cash payments and mobile payments. This research uses quantitative methods by collecting data through questionnaires distributed to 30 Banten students using DANA. Data analysis was carried out using multiple regression as well as the t test, F test, and coefficient of determination test. The research results show that reliability, guarantee, and responsiveness can have a significant impact on user satisfaction. Overall, reliability, security, and responsiveness also have a significant impact on user satisfaction.
Downloads
References
LF MULYO 2015.UNIVERSITAS katolik soegipranata jawa tengfah.
Endah Merendah,Delisman Jaya Hulu,Diva Rifdah , Universitas Mahakarya Asia ,Pengaruh Kualitas Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan Pengguna Dalam Melakukan Transaksi Onlinesebagai Alat Pembayaran Elektronik (E-Payment) Di Daerah Istimewa Yogyakarta, Jurnal Economia Vol3 ,Nomor 3, Maret 2024
Abrilia, N., & Tri, S. (2020). Pengaruh Persepsi Kemudahan Dan Fitur Layanan Terhadap
Minat Menggunakan E-Wallet Pada Aplikasi Dana Di Surabaya. Jurnal Pendidikan
Tata Niaga, 8(3), 1006–1012.
Afidah Hissi , H. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Aplikasi Dana Terhadap Kepuasan
Pelanggan. Journal On Education, Volume 05, No. 03.
Cahya, I. (2020, Januari 30). DANA Catat 35 Juta Jumlah Pengguna Di 2019. Dipetik Juni
, 2022, Dari Merdeka.Com: Https://M.Merdeka.Com/Teknologi/Dana-Catat-35-Juta-Jumlah-Pengguna-Di- 2019.Html
Ghozali. (2009). Aplikasi Analisis dengan program SPSS. Universitas Dipenogoro.
Semarang. Gunawan, A., Wahyuni, N., & Sheka, V. (2021). Kualitas Pelayanan
Aplikasi DANA Terhadap Kepuasan Konsumen Quality Of “DANA” Application
Services On Consumer Satisfaction. Maranatha.edu.
Hidayat, A. (2012). Regresi Linear Sederhana dengan SPSS. Diambil kembali dari www.statistikian.com: https://www.statistikian.com/2012/08/regresi-linear sederhana-
dengan- spss.html
Hidayat, A. (2013). Uji Normalitas dan Metode Perhitungan. Dipetik 2022, dari
statistikian.com: https://www.statistikian.com/2013/01/uji-normalitas.html
Hidayat, A. (2018). Regresi Linear Berganda. Dipetik 2022, dari
statistikian.com/2018/01/penjelasan- tutorial-regresi-linear-berganda.html
Hoofnagl, Chris Jay, Urban, Jennifer , M., & Su Li. (2012). Mobile Payments: Consumer
Benefits and New Privacy Concerns. BCLT Research Paper.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sunyoto, D. (2014). Konsep Dasar Riset Pemasaran dan Perilaku Konsumen.
Yogyakarta: CAPS.
Susanti, S. (2021). Analisis Penerimaan Pengguna DANA Sebagai Media PembayaranPada
Marketplace Lazada Menggunakan TAM. Indonesian Journal on Computer and
Information Tecnology, Vol 6, No 2.
Sutanto, E., & Yessica, Y. (2020). Analisis Pemilihan Aplikasi Pembayaran. 10(121), 53 69. Sutrisno Hadi. (2002). Metodologi Research. Yogyakarta:Andi Offset,Edisi Revisi,136.
Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran (3rd ed.). Yogyakarta: Andi.
Tjiptono, F., & G. Chandra. (2011). Service, Quality And Satisfaction Edisi 3. yogyakarta:
Andi. Yesidora, A. (2022, Maret 21). Profil DANA, Dompet Digital Bagian Grup
Emtek dan Sinarmas. Dipetik Mei 15, 2023, dari katadata.co.id:
https://katadata.co.id/intannirmala/ekonopedia/623835fd7de77/profil-dana-dompet-
digital-bagian-grup-emtek-dan-sinarmas
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 SANTRI : Jurnal Ekonomi dan Keuangan Islam
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.