Penerapan Metode Seven Tools Terhadap Kualitas Snack Kentang pada Osha Snack

Authors

  • Bilqis Bilqis Universitas IPB
  • Davina Naswa Nur Amallina Universitas IPB
  • Marizka Yukabad Universitas IPB
  • Femi Aldilla Permata Universitas IPB
  • Nur Khansa Al Qodariah Universitas IPB
  • Dessy Damayanthy Universitas Insan Cita Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/jepi.v3i2.1342

Keywords:

Fishbone, Pareto Diagram, Potato Chips, Quality, Seven Tools

Abstract

Product quality is described as the characteristics of a product that supports its ability to meet customer needs standards or manufacturer feasibility standards. This research was conducted on potato chip products at Osha Snack by analyzing the types of defects in potato chips and their causative factors. In this study, the method used is the seven tools method, namely fishbone diagram, pareto diagram, and flowchart diagram. In one month, 57 units of defective potato chips were obtained. The purpose of this study using the seven tools method is to find out the types of defects in potato chips and the factors that cause defects in the product to minimize the level of defects in the production period in the next period. Based on the data obtained, there are two types of defects in potato chips, including 35 units of product returns and 22 units of burnt chips and inappropriate potato cutting. On the application of quality chips.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhamatika, A., Brilliantina, A., Sari, E. K. N., Wijaya, R., Triardianto, D., & Sucipto, A. (2023). Analisis Neraca Massa dan Energi Pembuatan Keripik Kentang (Solanum tuberosum L). JUSTER : Jurnal Sains Dan Terapan, 2(1), 69–76. https://doi.org/10.57218/juster.v2i1.473

Aliyah, A. H. (2022). Peran Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) untuk Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat. WELFARE Jurnal Ilmu Ekonomi, 3(1), 64–72. https://doi.org/10.37058/wlfr.v3i1.4719

Amelia Putri, R., & Imam, S. (2022). Analisis Pengendalian Kualitas Pada Produk X Menggunakan Diagram Pareto Dan Metode Root Cause Analysis (Rca). Prosiding Seminar Nasional Tetamekraf, 1(2), 384–391.

Aminullah & Suradi, A. V. (2024). Pengendalian Mutu Proses Produksi Saltchesee Crackers Keju Di Pt . Serena Indopangan Industri Cibinong - Bogor. Karimah Tauhid, 3(6), 6707–6722.

Anam, C., Uchiyani, R., & Widiyanti, E. (2020). Peningkatan daya saing keripik melalui perajang slice kentang dan desain kemasan di Sumberejo, Ngablak, Magelang. PRIMA: Journal of Community Empowering and Services, 4(1), 22–29.

Farizky, M. Ibnu, Thalib, S., & Hendratni, T.W. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Promosi Melalui Sosial Media Terhadap Kepuasan Pelanggan Di “What’S Good Coffee”. JIMP: Jurnal Ilmiah Manajemen Pancasila, 2(2), 92-103 https://doi.org/10.35814/jimp.v2i2.3514

Fitria, N., Setiawan,T., & Azhmy, M.F.(2022). Pengaruh Inovasi Dan Orientasi Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Dengan Kualitas Produk Sebagai Moderasi Pada UKM KULINER Di Kota Medan. JURNAL AKUNTANSI , MANAJEMEN DAN ILMU EKONOMI 02(2020),184-194 https://journal.cattleyadf.org/index.php/Jasmien

Freitas, J. A., & Santoso, A. P. A. (2024). Perlindungan Konsumen Atas Produk Cacat Dan Gagal. Jurnal Ilmiah Multidisiplin Ilmu, 1(4), 72-76. https://doi.org/10.69714/p6eb2p02

Herlina, E., Prabowo, F. H. E., & Nuraida, D. (2021). Analisis Pengendalian Mutu Dalam Meningkatkan Proses Produksi. Jurnal Fokus Manajemen Bisnis, 11(2),173. https://doi.org/10.12928/fokus.v11i2.4263

Kumrotin, E. L., & Susanti, A. (2021). Pengaruh Kualitas Produk, Harga, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Cafe Ko.We.Cok Di Solo. J-MIND (Jurnal Manajemen Indonesia), 6(1), 1. https://doi.org/10.29103/j-mind.v6i1.4870

Kurnia, Y., & Nasarudin, N. (2023). Perbaikan Kesehatan dan Kesehatan Kerja Pada Proses Pembuatan Wajan Alumunium Dengan Metode Fishbone Diagram. Jurnal Industrial Galuh, 5(2), 124-131. https://doi.org/10.25157/jig.v5i2.3311

Lawi, A., Afma, V. M., Laila, W., Nasirly, R., Budiarto, D., Alfian, A., Hastarina, M., Fajrah, N., Pasmawati, Y., Melliana, M., Mesra, T., Kusmindari, C. D., Sunarni, T., Arsi, F., Wahyudi, B., & Harits, D. (2024). Pengendalian kualitas. Widina Media Utama.

Mawarni, P. N. (2022). Pengaruh Sikap, Norma Dan Prilaku Konsumen Terhadap Niat Beli Pada Ud Cahaya Camilan Singaraja. Jurnal Bisnis Kompetitif, 1(2), 78–85. https://doi.org/10.35446/bisniskompetif.v1i2.1061

Noviani, E. F. dan Hilman, M. (2024). Analisa Penyebab Kecacatan Produk dengan Menggunakan Metode Fishbone Diagram dan Failure Mode Effect Analysis (FMEA) pada Perusahaan Cap Buaya di Kecamatan Cipaku. Jurnal Industrial Galuh. 7(1). https://doi.org/10.25157/jig.v7i1.4751

Panggalih, B, S, T., Yuliarto, T., & Wiyatn, T.N. (2025). Penerapan Metode PDCA Menggunakan Seven Tools & 5W + 1H Pada Kualitas Produksi Pematangan Buah Pisang Di CV. XYZ. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 4(2) 3040-3053.

Panglipusari, D. L., & Jannah, N. (2023). Peningkatan Usaha Stick Keju “Camilan Mbak Noer” Di Kota Surabaya. Prosiding Konferensi Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat Dan Corporate Social Responsibility (PKM-CSR), 6, 1–7. https://doi.org/10.37695/pkmcsr.v6i0.2065

Purnomo, E. H., & Rambe, I. M. (2021). Implementasi Dokumen Mutu untuk Penurunan Cacat Produksi Sambal Andaliman dalam Botol. Jurnal Mutu Pangan : Indonesian Journal of Food Quality, 8(1), 17-24. https://doi.org/10.29244/jmpi.2021.8.1.17

Putri oktariani, F., Setiadi Putra, E., & Pramudya, A. (2022). Perancangan Snack Plate Stoneware Sebagai Wadah Penyajian Snack Untuk Aktivitas Santai Di Rumah. Jurnal Desain Indonesia, 04, 60–74. https://doi.org/10.52265/jdi.v4i2.178

Raga, H.E.,Agung, A.A.P., & Anggraini, N. P. N. (2021). Pengaruh Digital Marketing, Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Minat Beli Pada Produk Kuliner Tegal Dadong. Values 2, 512-520. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/value/article/view/2716

Sari, F. P., Lantiifa, M., Yuliasih, M., Irawan, D. A., Budaya, I., Setiawan, Z., Edison, Z., Rahmayani, M., Sudrajat, A., Syahmi, J., Subhan, M., Ruchay, N., Abdurrahman, A., & Chatra, M. A. (2023). Strategi pengembangan & pemasaran UMKM (Teori & studi kasus). PT. Sonpedia Publishing.

Setyawan, A. S., & Mardjiono, A. (2025). Pertanggungjawaban Pelaku Usaha Terhadap Barang Cacat Produksi. 62–73.

Suharyanto, Herlina, R. L., & Mulyana, A. (2022). Analisis Pengendalian Kualitas Produk Waring Dengan Metode Seven Tools Di Cv. Kas Sumedang. Jurnal TEDC, 16(1), 37–49.

Suradi, A. V. (2024). Pengendalian Mutu Proses Produksi Saltchesee Crackers Keju Di Pt . Serena Indopangan Industri Cibinong - Bogor. Karimah Tauhid, 3(6), 6707–6722.

Sutrisno, B. (2022). A Systematic Literature Review of Quality Seven Tools. IJIEM - Indonesian Journal of Industrial Engineering and Management, 3(1), 72. https://doi.org/10.22441/ijiem.v3i1.13551

Ummah, E. U. A., Nabila. N. A., & Sari S. P. (2024). Identifikasi Produksi Garment Terhadap Jumlah Reject Mati Dengan Metode Pareto. Jurnal Komisi (Komputer dan Informasi), 1(3), 83-89.

Yolanda, C. (2024). Peran Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Dalam Pengembangan Ekonomi Indonesia. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(3), 170–186. https://doi.org/10.36490/jmdb.v2i3.1147

Downloads

Published

2025-05-09

How to Cite

Bilqis Bilqis, Davina Naswa Nur Amallina, Marizka Yukabad, Femi Aldilla Permata, Nur Khansa Al Qodariah, & Dessy Damayanthy. (2025). Penerapan Metode Seven Tools Terhadap Kualitas Snack Kentang pada Osha Snack. Jurnal Ekonomi Dan Pembangunan Indonesia, 3(2), 128–140. https://doi.org/10.61132/jepi.v3i2.1342

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.